VTI National Transport Research Database

Tilläggsfinansiering EU-projektet SMOOTH (Additional funding for the EU-project SMOOTH)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2006-09-01 -- 2010-05-31 ; 710000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200602469
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att utveckla tekniken för att med hjälp av luft minska friktionsmotståndet för stora deplacerande fartyg. I huvudsak är det två områden som kommer att studeras; luftsmörjning med hjälp av bubblor samt luftsmörjning med hjälp av luftfickor. I samband med luftbubblor kommer vattenavstötande färg att studeras. Tidigare resultat har indikerat relativt stora minskningar i fartygets motstånd med hjälp av luftsmörjning. I innevarande projekt kommer fartyg med relativt stort djupgående att studeras. Detta kräver att energiåtgången att pumpa ner luft till underkant fartyget kommer att öka. Därför är det mycket viktigt att luften inte lämnar botten mer än nödvändigt. Det förväntas att projektet kommer fram till en teknik som möjliggör detta, samt att betydande motståndsminskningar åstadkommes resulterande i betydande bränslebesparingar. För SSPA´s del kommer projektet huvudsakligen att handla om modellförsök i SSPA´s stora kavitationstunnel. En fartygsmodell kommer att monteras i tunneln och luftens förmåga att stanna kvar under botten kommer att studeras. Alternativt kommer en del försök att utföras i SSPA´s släpränna med en plan platta. Andra deltagare i projektet kommer att utföra andra typer av försök även inkluderande fullskaleförsök.Abstract: The aim with the project is to develop the technique how to reduce a ships frictional resistance with means of air lubrication. The ship types involved are large displacement ships. Two different techniques will mainly be studied; air lubrication by means of micro bubbles and air cavities. In the former case also water repellent paint will be tested. Previous results has indicated relatively large reductions in ships resistance. In the present project ships with relative large depth will be studied. This means that the energy needed to pump air down to the bottom of the ship will increase. Therefore it is of utmost importance that the air will remain under the bottom. It is expected from this project that a technique that will allow this is developed. This will then result in a major decrease in resistance and thereby a major decrease in fuel consumption. At SSPA the planned work is mainly concerning model tests in SSPA´s large cavitation tunnel. A ship model will be mounted in the tunnel, and the ability of the air to remain under the ships bottom will be studied. Alternatively tests will be performed in the towing tank of SSPA with a flat plate. Other partners will perform other tests including full scale tests.
Item type: