National Transport Library Research Database

Doing driving, doing design (Doing driving, doing design)

  • Hearn, Jeff
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2007-01-01 -- 2012-12-31 ; 2430000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200603261
Subject(s): Abstract: Syfte och mål Att undersöka, utvärdera och förstå hur genus görs i trafik, med ett särskilt fokus på män, maskuliniteter, fara och våld (delprojekt A); att undersöka, utvärdera och förstå hur ålder görs i trafik, med särskilt fokus på säkerhet och intersektioner mellan ålder och genus (delprojekt B); att samla data för att optimera design av förarmiljöer och analysera samtida och historiska sammanhang kring bilkörning, hastighet, risk, maskulinitet och säkerhet (delprojekt C); att integrera denna kunskap genom att fokusera på akademisk, disciplinär, praktisk och policylänkar mellan delprojekt. Resultat och förväntade effekter Projektets målsättning är att öka kunskapen och att fördjupa förståelsen för komplexa relationer mellan män, genus, ålder, motorfordon och bilkörning, både från sociokulturella som HMI-perspektiv. Förtjänsterna är ökad trafiksäkerhet, reducerade kostnader och mer effektiva och uthålliga vägtransportsystem. Uppläggning och genomförande Analyser av trafiksäkerhetsstatistik för att skildra könade och åldersrelaterade aspekter av trafikolyckor och våldsam bilkörning, samt inkludera sociala dimensioner som etnicitet och klass; genomföra etnografiska fallstudier. Diskurs och symbolisering: genomföra kvalitativa intervjuer med olika grupper av män och kvinnor för att förstå fenomen som farlig bilkörning. Relevanta frågor rör positionen som förare, säkerhet och risk, förares ansvar och synen på andras. Studier av reklam, tidningar och policy. Analyser av trafiksäkerhet, intervjuer med nyckelpersoner inom politikområdet.Abstract: Goals/targets to investigate, evaluate and understand how gender is done in traffic, with particular focus on men, masculinities, danger and violence (sub-project A); to investigate, evaluate and understand how age is done in traffic, with particular focus on safety and the intersections of age and gender (sub-project B); to gather data for optimisation of design of driver´s cabin, and analyse contemporary and historical contexts of driving, speed, risk, masculinity and safety (sub-project C); to integrate this knowledge through focusing on the academic, disciplinary, practical and policy linkages between sub-projects. Result and effects The project aims to raise knowledge and deepen the understanding of the complex relations between men, gender, age, motor vehicles and driving, from both a socio-cultural and an HMI-perspective. The benefits are increased road safety, reduced costs, and a more effective and sustainable road transport system. Planning and implementing analyses of road safety statistics to portray traffic accidents and violent road practices as gendered and `aged´, including social dimensions such as ethnicity and class; ethnographic case studies. discourses and symbolization. Qualitative interviews with different groups of men and women in order to understand phenomena such as dangerous driving. Relevant questions revolve around driving from a relational perspective; how they apprehended their situation and position as drivers; safety and risks, their responsibility as well as others. studies of advertising, magazines and policy material. policy analysis of road safety policy material, interviews with key policy persons.
Item type: