National Transport Library Research Database

FODRAL - Organisation för finansiering och drift av lätt spårtrafik i Sverige (Organisation for financing and operation of light rail in Sweden)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2006-12-01 -- 2008-12-31 ; 660000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200603280
Subject(s): Abstract: Detta projekt avser en studie om hur regelverk för och finansiering av anläggning, drift och underhåll av lätt regional och lokal spårtrafik kan och bör utformas för att samhällets resurser för spårtrafik ska används på bästa sätt. Lätt regional spårtrafik är i en stark planeringsfas på många håll i Sverige liksom i övriga nordiska länder samt Europa. Det finns här en stark önskan att klarlägga finansieringsmöjligheter och ansvarsförhållanden innan planeringen kan gå vidare. Syftet är att uppnå en högre grad av samhällsekonomisk effektivitet, vilket knyter an till de transportpolitiska målen. Huvuddelen av spårtrafiknätet bekostas till 100 % av staten genom Banverket, medan spårvägar, tunnelbanor och vissa lokala järnvägar idag finansieras av kommuner, regioner och trafikhuvudmän, vilket gör att dessa satsningar oftast inte är möjliga även om de skulle ge en bättre samhällsekonomi än en enskild järnvägssatsning. Projektet syftar till att lyfta fram dessa frågor i ljuset, vilket förväntas ge ett bättre beslutsunderlag kring framtida regionala lätta spårtrafiklösningar. Huvudfokus kommer att ligga på att inventera och ta fram ett eller flera konkreta förslag på hur regelverk för ansvar och finansiering kan se ut. Vi kommer också att ge exempel på genomförda lätta spårsatsningar för att klargöra befintliga spelregler. Vidare görs en jämförelse med regelverken i Schweiz, Tyskland och Frankrike, alla länder med en stark utveckling av den lokala och regionala spårtrafiken.Abstract: This project is about rules and regulations about financing, operation and maintenance of light rail operation in cities and regions. Light rail in regions is growing in Europe, the Nordic countries and Sweden. It is a strong whish to find new ways to finance and organise the responsibility for light rail in Sweden. One aim is to find a better use of money and more efficient cost-benefits in rail investment. In Sweden 100% of heavy rail infrastructure is financed by the state but most of local railways and light rail is financed by regions and cities. It is a big risk that the local authorities can´t afford a project with much higher benefits then a state financed rail project. The final aim is to make it easier to take decisions about investment in local and regional rail infrastructure in the future. We will study and invent different solutions to finance light rail in Sweden. There will also be a discussion about already done investments and how they was financed. A study about financing in other countries will be done. We will look more carefully to Switzerland, Germany and France, all countries with a strong development of light rail.
Item type: