Abstract: Projektet fokuserar på hur samhällets genusordning påverkar skillnader i pojkars respektive flickors tillgång till transportsystemet avseende trygghetsaspekter.
Projektet bidrar till effektmålet om långsiktig kunskapsuppbyggnad kring genus och transporter. I förhållande till kunskap om att genus varierar i tid och rum adderar studien kunskaper kring hur mäns och kvinnors riskuppfattningar, trygghetsbehov och tillgång till transportsystemet förändras över livscykeln.
Projektet har designen av en geografiskt avgränsad kvalitativ fallstudie med syftet att generera nya hypoteser kring komplexa samspel mellan människa och infrastruktur. 14 åringars rörelsemönster i en närmiljö kommer kartläggas med GIS (geografiska informationssystem) metoder. Trygga och otrygga färdvägar dokumenteras visuellt. Komplementerande intervjuer hålls med deltagarna. Abstract: The aim of this project is to explore the spatial mobility of boys and girls (14 years old) in their spare time. How does boys´ and girls´ mobility differ? How are differences connected with gendered notions of safety and danger? We will map out their choices of routes and ways of transportation. We will interview the children about their travelling focusing on freedom of movement and restriction, their accounts of risks and notions of safety, their different needs and views of actions for more independent mobility.
The study contributes to a long-term accumulation of knowledge concerning gender and transports. In relation to knowledge of how gender differs in time and space the study contribute to knowledge of how women´s and men´s notions of safety and danger concerning everyday transports changes over the life cycle.
The project is a case study with a qualitative approach, geographically delimited to a Swedish suburb - a design aimed at explore the complex interplay between humans and infrastructure. GIS (geographic information system) methods will be used for storing and analysing data concerning routes and ways of transportation. Qualitative interviews will be used complementary.