Abstract: Under de första sju månaderna av 2006 har ett fullskaleförsök med trängselskatter/avgifter genomförts i Stockholm. Försöket har varit föremål för en omfattande utvärdering baserad på en rad mätningar före och under försöket. Utvärderingen omfattar olika effekter som trängsel, trafik, resvanor, trafiksäkerhet, miljökonsekvenser, handel, distributionstrafik, näringsliv, regionalekonomi, attityder, samhällsekonomisk nytta. Utvärderingen har generat ett stort och unikt datamaterial om försökets effekter som bara i begränsad utsträckning har analyserats. Syftet med det aktuella projektet är att på basis av detta material vetenskapligt dokumentera försökets effekter i form av ett antal vetenskapliga rapporter för internationell publicering.
Tre vetenskapliga rapporter om Stockholmsförsöket planeras. En rapport beskriver processen bakom Stockholmsförsöket inklusive dess uppläggning och effekter på trafik, trängsel och resmönster. En rapport behandlar den samhällsekonomiska nyttan och fördelningsmässiga konsekvenser av försöket. En rapport behandlar medborgarnas attityder till försöket och dess effekter när det gäller trängsel och stadsmiljö. Ambitionen är att dessa rapporter skall kunna bli internationellt publicerade.
Projektet kommer att ge kunskap om avgiftsförsökets effekter i en rad dimensioner. Denna kunskap kommer att kunna utnyttjas till att förbättra utformningen av ett avgiftssystem i Stockholm eller andra storstäder.Abstract: The city of Stockholm has tested congestion pricing for seven months during 2006. The trial has been subject to an extensive assessment based on a series of measurements before and during the trial including effects on congestion, traffic, travel pattern, road safety, environmental impacts, shopping pattern, distribution traffic, business activities, regional economy, attitudes, user benefits. This has generated a unique data set. Then aim is to use this data set to document the effects of the trial in a number of reports for international publication.
One report will describe the political process behind the charging trial and its effects on traffic volumes, congestion and travel patterns. One report will study the economic efficiency and the distributional effects of the trial. One report will deal with the citizens´ attitudes towards the trial and its effects. The ambition is that the reports shall be published in international journals.
The project will generate knowledge about the charging trial in several dimensions. This knowledge will be useful for improving the design of the charging system in Stockholm and for other metropolitan areas considering implementing congestion pricing.