National Transport Library Research Database

Samordnad kollektivtrafik på landsbygd - Del 2 (Integrated rural public transport - Part 2)

  • Quester, Anja
  • Trivector Traffic AB, Svenskt företag eller organisation, 556555-1701
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2006-11-10 -- 2010-12-31 ; 1154000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200603355
Subject(s): Abstract: Tillsammans med Skånetrafiken och Jönköpings Länstrafik genomför Trivector Traffic ett planeringspraktiskt och utvärderingsinriktat projekt med fokus på tre geografiska områden i två län. Projektet syftar till att få fram resultat rörande aktuella trafikformers attraktivitet för områdenas invånare och besökare, ekonomiska nyckeltal för drift och utveckling, samt erfarenheter kring själva införande- och utvecklingsprocesserna. Framgångsfaktorer för en lyckad samordning och ekonomisk effektivitet lyfts fram i den mån positiva resultat uppstår. Målet är att projektet saka bidra till att transportlösningar utvecklas, som gör att möjligheterna till ökad tillgänglighet till transporter i glesbygden kan bibehållas eller förbättras trots glesbygdens minskade befolkningsunderlag. Kunskaper som framkommer i projektet syftar till att skapa hållbara kollektivtrafiksystem i landsbygdsområden med svag efterfrågan i fler områden i de båda länen och i förlängningen i hela landet. Forskningsprojektet utgör också en dokumentation av hela processen från införande till utvärdering av tre intressanta och aktuella försök med närtrafik i landet. Rent konkret handlar projektet om att ta tillvara erfarenheter från försöken. Det första handlar om en anropsstyrd flexlinje i ett landsbygdsområde som delas av Svalövs, Bjuvs och Helsingborgs kommuner i Skåne. Det andra handlar om anropsstyrd närtrafik som samordnas med sjukresor och färdtjänst i Sävsjö kommun i Jönköpings län. Det sista handlar om fullständigt samordnad samhällsbetald trafik på Visingsö i Jönköpings kommun. I projektet ingår de tänkta delarna Inledning med tidigare erfarenheter, Upprinnelse och aktuellt planeringsläge, Ekonomisk utvärdering, Syntes av resande- och den ekonomiska utvecklingen, Utvecklingsmöjligheter och överföringspotental, samt Kunskapspridning och erfarenhetsutbyte.Abstract: In collaboration with two public transport authorities in Sweden, Skånetrafiken and Jönköpings Länstrafik, Trivector Traffic conducts a project focused on practical planning and evaluation issues in three geographical trial areas in two counties. This project aims at impelling results about the current public transport range in the areas and its attractiveness to inhabitants and visitors, economic ratio of operation and develompent, as well as experiences from the planning and implementation processes. Success factors for a good integration of services and economic efficiency are presented if found. Knowledge that arises from this project will help to reach the aim of creating sustainable PT solutions in rural areas with low transport demand, in more areas in both the counties and further on in such areas in Sweden in general. The project also documents and disseminates the entire process of planning, implementing and evaluating the PT range in these three rural areas, and other similar trials that have been carried out. The project will safeguard experiences from the three trials. The first trial is about a new demand-responsive line in a rural border area of three municipalities in Skåne (Scania). The second one is an integrated social transport service in the municipality of Sävsjö, and the last one is about a fully integrated PT service on the island of Visingsö. The parts of the projects are: Introduction and previous experiences, Origin and current planning situation of the trials, Economic evaluation of the trials, Synthesis: PT use and the economic development, Possibilities of development and transferability, and Dissemination.
Item type: