National Transport Library Research Database

ARENA 2.0 (ARENA 2.0)

  • Källström, Lars
  • NetPort Karlshamn AB, Svenskt företag eller organisation, 556728-3048
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-02-01 -- 2011-03-31 ; 9860000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 A 2009:26412
  • Trafikverket 2010/9858
Subject(s): Online resources: Abstract: ARENA 2.0 bygger vidare på arbetet med att i en internationell miljö utveckla ett koncept för en svensk kilometerskatt för tunga fordon som tekniskt, organisatoriskt, administrativt och juridiskt uppfyller svenska krav, men som samtidigt är harmoniserat med den europeiska utvecklingen. Målet är att ta fram en funktionsbeskrivning som kan användas såväl till beslutsunderlag som ligga till grund för en upphandling av ett tekniskt system. Detta kräver en fördjupning av arbetet i ARENA 1 samt att konceptet anpassas och förankras hos viktiga europeiska aktörer. Vidare måste en nationell organisation utformas, roller och ansvar fördelas i en internationell kontext som svarar mot nationella och EU: s juridiska förutsättningar. Det är också viktigt att se en svensk kilometerskatt för tunga lastfordon ur ett bredare telematikperspektiv. En kilometerskatt med de egenskaper som definierats som utgångspunkt för arbetet med ARENA, skapar förutsättningar för ytterligare telematiktjänster av stort värde för samhället; förbättrad trafiksäkerhet, effektivare transportplanering och bättre användning av vägtransportsystemet. Praktiska försök och demonstrationsverksamhet kommer att spela en viktig roll i ARENA 2.0 för att pröva olika lösningar, testa interoperabilitet och skapa förståelse inom industri, myndigheter och politiska fora för kilometerskattesystemets möjligheter och begränsningar. Samarbete med Lindholmen Science Park och Test Site Sweden säkerställer deltagande från transportindustri och fordonstillverkare, vilket kopplar kilometerskatteapplikationen till andra applikationer transportföretagen har behov av. Tanken är också att försöksområdets fokus ska kunna vidgas till e-transaktioner och vara en resurs i en eventuell efterföljande implementeringsprocess, exempelvis för certifiering och demonstration i ett upphandlingsförfarande.Abstract: Transports are vital for social and economic development, but also create various types of negative effects, like, for example, emissions of various kinds, congestion, wear and tear of infrastructure, accidents and noise. These effects can be evaluated economically, and regarded as costs. To allow vehicle owners to fully pay these costs is called internalization of external costs. Today's traffic tax system makes it difficult to achieve competitive neutrality between different modes of transport and between carriers from different countries. Road user charging can be one answer to these problems. ARENA, a Swedish R&D project, is developing a future-oriented road user charging system for heavy goods vehicles, in response to the challenges of today and also establishes a Test Site to demonstrate practical solutions. This work is also the basis for a research environment in the area of e-transactions. The ARENA project serves as platform for stakeholders within the area of road user charging. The goal is to gather knowledge and skills in science, industry and public sector for opportunities and constraints of road user charging in a complex, international and competitive telematics environment. ARENA is funded by the Swedish Road Administration, VINNOVA and the European Regional Development Fund.
Item type: