Abstract: Syftet med detta projekt är att ta fram riktlinjer för i vilka fall det kan vara aktuellt att anlägga motorvägshållplatser och vilka förutsättningar som är viktiga för att hållplatsen skall bidra till den hela resan som en viktig del i ett hållbart transportsystem. Riktlinjerna ska tjäna som ett gemensamt diskussionsunderlag mellan Vägverket, kommunen, trafikutövaren och andra intressenter. Även utformningsfrågor kommer att behandlas.
Metoden kommer bland annat att bygga på analyser av tillgänglighet i tid och rum samt studier av miljö. Intervjuer/enkäter med resenärer, trafikhuvudmän och bussförare kommer också att genomföras i syfte att koppla planeringsfaktorer till upplevelse och användning av hållplatserna. En multikriterieanalys som behandlar ovanstående aspekter genomförs inom projektet.
Projektet förväntas ge underlag till diskussioner och riktlinjer för hur man skapar attraktiva bytespunkter/hållplatser som en del i ett attraktivt kollektivtrafiksystem. I förlängningen utgör detta en del av ett effektivare utnyttjande av vägtransportsystemet. Resultatet ger alltså geografiska aspekter (läge i förhållande till start- respektive målpunkt, läge i förhållande till uppsamlingsområde). Övergripande riktlinjer/principer för utformning kommer också att diskuteras.Abstract: The project aims at giving guidelines how to create attractive bus-stops in the vicinity of motorways. This will lead to a more efficient use of the existing infrastructure which in the long term will gain the environment, the road safety etc.