National Transport Library Research Database

Bebyggelseplaneringens betydelse för utsläpp och tillgänglighet på lokal och regional nivå (Impacts of urban planning and housing on traffic emissions and accessibility)

  • Hagson, Anders
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-04-01 -- 2012-03-31 ; 4590000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2008:95730
  • Trafikverket 2010/22212
Subject(s): Online resources: Abstract: Dagens stads- och trafikplanering och regionala bebyggelseplanering används emellertid i liten utsträckning för att nå mål om ett transporteffektivt samhälle med god tillgänglighet och attraktiva tätorter med bättre transportsystem. Därigenom uppnås heller inte den ”decoupling” mellan ekonomisk tillväxt och trafiktillväxt som är nödvändig för en hållbar utveckling. Viss kunskap om orsakssambanden finns, men den behöver förbättras avsevärt. Projektförslaget första del har två syften. I den lokala delen är syftet att utvärdera hur de två dominerande trenderna förtätning/funktionsblandning respektive utglesning/funktionsuppdelning påverkar: - Kollektivtrafikens, gångtrafiken och cykeltrafikens andel av resorna - biltrafikarbete och utsläpp av växthusgaser - Tillgänglighet lokalt och till viktiga utbud i övriga staden med olika färdsätt - Säkra/trygga gång- och cykelvägar och kollektivtrafikhållplatser - Funktionaliteten och tillgängligheten för kollektivtrafik och distributionstrafik - bullernivåer - halter av partiklar och kvävedioxid i gaturummen Syftet i den regionala delen är att se på vilket sätt bebyggelseplanering bäst kan minska utsläppen från transporter (med beaktande av effekter på inkomster och boendemiljö). Fokus är framförallt koldioxid, men vi beräknar även hälsoeffekter och försurning. Framförallt väger vi utsläppen mot effekterna på regional utveckling och tillgänglighet, men vi beräknar även effekterna på trafiksäkerhet och jämställdhet. Trafiksäkerhet beräknas på sedvanligt sätt (med transportmodeller). Hur olika åtgärder påverkar mäns och kvinnors tillgänglighet beaktar vi genom uttag av tillgänglighetsmått och kartor uppdelat på kön. Vi avser också att jämföra effekterna av bebyggelseplanering med andra styrmedel, framförallt infrastrukturinvesteringar och ekonomiska styrmedel. En del av denna jämförelse är att se vad som är effektivast: vad uppnår störst effekt till minst samhällskostnad? Projektförslagets andra handlar om olika metoder för att styra bebyggelseplaneringen. En metod är genom plan- och bygglagen, det vill säga planera med det uttryckliga syftet att minska utsläppen. Här ingår utveckling av ett angreppssätt och en metod för att säkerställa trafiktålighet med hjälp av detaljplan. En annan metod som utvärderas är att använda ekonomiska styrmedel för att främja en transportsnål bebyggelse. Abstract: Impacts of urban planning and housing on traffic emissions and accessibility at local and regional level.
Item type: