National Transport Library Research Database

Billiga korsningstyper (Low cost measures at intersections)

  • Rezaie, Hamid
  • Ramböll Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556133-0506
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-01-01 -- 2009-12-31 ; 950000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2007:24740
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet syftar till att utveckla A, B och C-korsningar enligt VGU avseende detaljutformning. Utvecklingen skall rikta sig mot mer kostnadseffektiva utformningar samt att uppfylla trafiksäkerhets- och framkomlighets- och miljö kriterierna. Målet med utvecklingen av utformningen av en korsning är att helhetsintrycket ska vara så enkelt, välstrukturerat och logiskt att den i sig innebär att trafikantens beteende blir naturligt och därmed trafiksäkert. Ett inledande arbete inom rubricerat område ska: - kartlägga och identifiera vilka utformningslösningar i olika korsningstyper har betydande trafiksäkerhet- och framkomlighetspåverkan i olika trafikmiljöer - analysera olika lösningar och jämföra dem med varandra - samla in data för bestämning av trafikantbeteenden. - utföra modellberäkningar med alternativa lösningar och styrsätt för bestämning av effektsamband. En slags känslighetsanalys behövs för att beskriva spännvidden mellan olika utformningsalternativ. En metod är att ta fram sambandet mellan utformningen och trafikmiljön. Känslighetsanalysen används också för att lyfta fram sambandet mellan trafiksystemet och utformning av korsningen.Abstract: The project aims to develop the A, B and C junctions as described in VGU regarding detailed design. The development is aimed towards more cost-effective designs and to meet traffic safety and workable safety and environmental criteria. An initial work in the classified area will: - identify those design solutions of various junction types that have significant road safety and mobility impacts. - analyse solutions and compare them with each other. - collect data in order to determine road user behavior. - model calculations with alternative solutions and control for the determination of the effect connection. The results from the initial study will form the basis of an assessment of the future Swedish efforts in the classified area. A sensitivity analysis is needed to describe the variance between different design options. One approach is to develop the relationship between design and traffic environment. One hypothesis could be that the effects of various design options affected in different directions depending on the prevailing traffic conditions.
Item type: