National Transport Library Research Database

Bärighetsreduktion vid tjällossning (Bearing capacity reduction during thawing)

  • Knutsson, Sven
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2007-03-01 -- 2012-03-01 ; 4085000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2007:14881
Subject(s): Abstract: Varje år påverkas stora delar av vårt vägnät negativt av tjällossningen. Detta medför att den tillåtna belastningen på vägarna måste reduceras under kortare eller längre tid för att inte vägarna helt ska förstöras. Avstängningar av vägar kan förekomma. Säväl reduktioner av den tillåtna belastningen som total avstängning är naturligtvis till stort förfång för trafikanterna och orsakar årligen stora merkostnader för samhället. Detta gäller för såväl privatbilisterna som för industrin. De metoder som används idag för att bedöma bärigheten på en väg under tjällossningen baserar sig mycket på empiri. Vilken belastning som kan tillåtas på en väg med ett visst tillstånd varierar. Här finns stora variationer mellan regioner och enstaka personer. Detta projekt är ett delprojekt inom ett föreslaget ramprojekt tillsammans med Göteborgs universitet (GU) och Högskolan i Dalarna (HDa), som syftar till att få bättre mätetal och information om tjälrestriktioner. I detta delprojekt studeras metoder och modeller för att beräkna hållfasthet och deformationsegenskaper hos tinande jord. Detta möjliggör en prognos av hållfasthetsförändringar i vägmaterialet som funktion av tid och klimat. Detta sker med hjälp av tämligen enkla klimatdata av typen lufttemperatur, solinstrålniuing och nederbörd, som tillhandahålls via GU-projektet. Med kännedom om en vägs uppbyggnad och hållfasthetsförändringar i vägmaterialet kan bärigheten hos vägarna under tjällossningen beräknas. Beräkningarna av tjällossningseffekterna använder sig till del av de metoder som redan finns implementerade hos Vägverket rörande tjäldjupsberäkning och beräkning av tjällyftning och till del av kompletterande modeller. Beräkningsmodellerna testas i laboratorium och i fält. Mätetal för när belastningsrestriktioner ska sättas in identifieras. Gränsvärde för dessa fastställs. Dessa mätetal kommer att användas som kriterium för när bärighetsrestriktioner får införas av operatören av en väg.Abstract: Every year our road network is negatively effected of the frost heave. The maximum allowed weight can be reduced during thawing. This project will try to find measures wich will tell us the boundries in the bearing capacity during thawing.
Item type: