National Transport Library Research Database

Dimensionering av väg utifrån risk för frosthalka (Design of roads for estimation of time to freezing point)

  • Hansson, Klas
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-08-20 -- 2010-12-31 Registration number:
  • Vägverket AL90 B 2009:33266
Subject(s): Abstract: Resultatet av projektet skall användas till att skapa en modell som kan vara beslutsunderlag för uppbyggnaden av vägkonstruktioner med material med högre tjälisolerande förmåga än normalt vägmaterial. Ett vägmaterials värmeledningsförmåga har stor inverkan på hur vägens yttemperatur utvecklas över tiden. I de fall ett obundet material med låg värmeledningsförmåga placeras högt upp i konstruktionen leder det till en snabbare respons på väderförändringar i den del av vägen som ligger ovanför det isolerande materialet jämfört med en väg byggd av konventionella material. Detta kan leda till ökade problem med frosthalka i form av ett större antal nollgenomgångar samt att oönskade skillnader i halka kan uppstå mellan vägsträckor med och utan lågkonduktiva material. Detta gör det svårt för driftspersonal att planera halkbekämpning och bilister kan överraskas av plötsliga och stora skillnader i halka. Idag styrs dimensioneringen av en enkel men trubbig tabell och avsikten med detta projekt är att ersätta denna med ett beräkningsprogram där vägkonstruktören själv provar sig fram till en uppbyggnad som uppfyller vissa kriterier. Förslag till sådana kriterier utvecklas inom ramen för projektet och kommer att bygga på tid till frysning på vägytan givet ett visst utgångsläge och en viss vädersituation. Skillnaden mellan en "traditionell" väg och en väg byggd med lågkonduktiva material bör då inte vara alltför stor. Datorprogrammets förmåga att simulera temperaturen kommer att valideras mot uppmätta vägtemperaturer.Abstract: The thermal conductivity of road materials have a large impact on the temporal development of the road surface temperature. If a low conductivity material is placed high in the road structure, the temperature in the layers above it will respond much quicker to weather changes than in a corresponding conventional road. This may lead to problems with ice related slipperiness since more passages through the freezing point is to be expected in the low conductivity road, and in addition spatial variations in slipperiness between roads containing a low conductivity material and ordinary roads pose problems both for drivers and maintenance planners. Presently, the road design criteria for this dimensioning is presented in a (too) simple table and the objective of this project is to replace the table with a more flexible computer program where the road designer can try several designs until satisfying defined conditions of acceptance. These criteria will be developed within the project and will be based on "time to freezing" given certain initial conditions and a given weather event. The difference between the conventional road and the low conductivity road should then not be too large in order to avoid the above mentioned problems. The ability of the computer program to simulate temperatures will be evaluated using measured road temperatures.
Item type: