National Transport Library Research Database

Effekter av kant- och sprickurgrävningar (Effects of partial massexchange)

  • Hjelm, Robert
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-09-01 -- 2010-06-30 ; 160000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2009:38047
Subject(s): Abstract: Utbyte av del av överbyggnad utförs ofta som en åtgärd där ena sidan av vägen är skadad, s.k. kanturgrävning. Det kan till exempel handla om utbyte av materialet vid kanthäng, eller vid kraftiga bärighetsskador i ena riktningen. Metoden som sådan har både förespråkare och motståndare. Uppenbarligen fungerar det på vissa platser, men långt ifrån alla. Det händer också att materialet längs med en kraftigare spricka byts ut (sprickurgrävning). Även här finns delade åsikter. Ingen närmare utredning varför dessa åtgärder fungerar respektive misslyckas har dock utförts. Målet med detta arbete är att om möjligt utreda under vilka förutsättningar kant- resp. sprickurgrävning är en lämplig åtgärd.
Item type: