Abstract: Kommuner har som målsättning att öka kollektivtrafikens marknadsandel för arbetsresorna samtidigt som det finns krav på att öka tillgängligheten till arbetsmarknaden. Detta är en svår uppgift, framför allt i stora perifera arbetsplatsområden.
Övergripande syfte med projektet är att medverka till uppfyllande av dessa mål. Den aktuella förstudien syftar till att ta fram och pröva planeringsmetodik med stöd av geografiska analysmetoder. I korthet innebär den att man med hjälp av arbetsgivarna i området upprättar en tidssatt pendlingsmatris (start, mål och arbetstid) för samtliga anställda.
Denna används sedan för geografisk analys och för att planera arbetsresorna på bästa sätt.
En biprodukt kan även vara individanpassad "direktreklam" för resmöjligheter med den befintliga kollektivtrafiken, om denna har en rimlig standard. Även möjligheter till samåkning i privatbilar kan föreslås där kollektivtrafik inte kan ordnas. Metodiken har även stort intresse ur beredskapssynpunkt inför ev framtida oljekriser. Projektet utförs i samarbete mellan ,