National Transport Library Research Database

Effektsamband för cyklister och gåendes trafiksäkerhet

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-06-07 -- 2010-03-01 ; 1250000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2007:24755
  • Trafikverket 2010/22799
Subject(s): Online resources: Abstract: BAKGRUND De befintliga effektsambanden för trafiksäkerhet är baserade på enbart polisrapporterade olyckor och är dessutom främst fokuserade på olyckor som involverar motorfordon. STRADA-databasen har däremot gett ett nytt perspektiv på olycksbilden, framförallt när det gäller trafikskadade i tättbebyggt område. En stor andel av de bakomliggande olyckorna inbegriper enbart oskyddade trafikanter, och är dessutom snarare en produkt av drift- och underhållsnivå än av en kollision med annan trafikant. Projektet är aktuellt och angeläget mot bakgrund av att trafikverken vill att staten skall satsa 500 mkr årligen de närmaste 20 åren för att få fler att cykla (SvD 4 november 2007), och det därmed blir viktigt att på ett korrekt sätt kunna bedöma vilka åtgärder som skall prioriteras. Det stämmer också väl med EU:s grönbok där det framgår att ”Varje EU-medborgare bör kunna leva och röra sig i stadsområden på ett säkert sätt. Det bör vara möjligt att gå, cykla eller köra bil eller lastbil med ett minimum av personlig risk. Vidare står det under rubriken Säkrare infrastruktur att ”… bra kvalitet på trottoarer för fotgängare och på cykelbanorna för cyklisterna kan göra skillnad.” MÅL Detta projekt syftar till att uppdatera och komplettera effektsambanden för fotgängare och cyklisters säkerhet. Projektet skall utmynna i material färdigt att användas för effektbestämning av olika GC-åtgärder. PROJEKTUPPLÄGG Projektet inbegriper bland annat skattande av olycksmodeller (motsvarande olyckskvoter för motorfordonsolyckor) för olika gatutyper baserat på olycksdata från STRADA och exponeringsdata för oskyddade trafikanter (hämtade från en databas över korta räkningar av oskyddade trafikanter utförda under 2003 på drygt 500 olika platser i sju olika tätorter). Inom projektet görs dessutom en litteraturstudie för att komplettera med eventuella nya studier av åtgärdseffekter, speciellt fokuserat på säkerhetsåtgärder för oskyddade trafikanter. En översyn görs även av metodiken för att kombinera flera åtgärdseffekter. Projektet skall mynna ut i konkreta uppdateringsrekommendationer till Vägverkets effektsamband. Projektet genomförs i följande delar: - Referensgrupp - Till projektet knyts en referensgrupp, främst bestående av representanter från Vägverket och SKL, de två stora avnämarna för projektets resultat. Referensgruppen träffas en gång vid projektets uppstart, en gång när de huvudsakliga resultaten är klara och i övrigt om det finns speciella behov. - Seminarier (WSP) - Två olika typer av seminarier genomförs. Det första genomförs i början av projektet av projektet för att belysa användarbehov och -perspektiv. Det andra genomförs i slutet av projektet för att föra ut resultaten. - Litteraturstudie (LTH) - Litteraturstudien fokuseras på att uppdatera de åtgärdseffekter som är aktuella för trafiksäkerhetsåtgärder riktade mot GC-trafikanter. - Fältstudier (LTH) - Vid LTH finns redan en databas med GC-trafikanters exponering och korsningsstrategier på huvudgatunätet i åtta olika svenska städer. Beroende på ambitionsnivån för att ta fram nya åtgärdseffekter kan det behöva göras ytterligare fältstudier. Detta moment är därför mycket flexibelt till sin storlek. - Sammanställning av olycksdata från STRADA (LTH) - I detta steg gäller det att ha bra kontroll på STRADA eftersom kvaliteten på data varierar mycket mellan olika regioner och sjukhus. - Framtagning av olycksmodeller (LTH) - Dessa modeller beskriver hur antalet fotgängar- respektive cykelolyckor beror av såväl GC-flöde som bilflöde. Modellerna utvecklas med state-of-the-art generaliserade linjära modeller. - Utarbetande av underlag för uppdatering av effektsamband (WSP) - I detta steg sammanställs resultaten från litteraturstudie och modellering på ett sätt så att det är färdigt att använda för praktiker. - En Excel-beräkningsmodell tas fram som kan integreras med lill-EVA och den beräkningsmodell för cykelåtgärder som WSP för närvarande tar fram. - Rapportering (LTH&WSP) - Rapportering sker i flera former, dels genom vetenskaplig publicering som LTH har huvudansvaret för, och dels som en riktad insats mot praktiker i form av riktad rapport samt eventuellt även utbildningsinsatser.
Item type: