Abstract: Energieffektiv belysning utvecklas i en serie försök med ny teknik i drift. Teknik som prövas rör ljuskällor, styrsystem, formgivning med mera. Försöken genomförs på vägsträckor i olika regioner i enlighet med framtagen handledning och redovisas enligt elektronisk rapporteringsmall. Ett samfinansierat projekt med Energimyndigheten påbörjas 2009-06-01 där den första etappen är ett försök med induktionsljus, där den aktuella armaturens brinntid är 70 000 timmar. Försöken utgör Vägverkets bidrag i ett europeiskt samarbetsprojekt, ESOLi, där det svenska deltagandet leds av Trafikkontoret i Göteborg och projektledaren finns i Berliner Energi-Agentur. Utfallet har betydelse för att både Vägverket och kommunerna skall kunna uppfylla riksdagens förväntningar på klimatneutralitet. Projektets första etapp var en marknadsundersökande annons i Dagens Industri och Ny Teknik den 8 och 10 december 2008 samt 14 och 16 januari 2009 med påföljande djupintervjuer med leverantörer i april och maj 2009. De utvalda produktområdena är långlivsnatriumljuskällor, diodljus, induktionsljus, intelligenta ljusregleringssystem, busshållplatser samt nya förslag från utvecklingsbolag i belysningsbranschen.Abstract: Energy efficient lighting is to be developed in a test series of new technology in operation. Technologies include light sources, control systems, design. Tests are to be carried out on road segments in various regions in accordance with a special manual and reported using an electronic reporting form. Cofinanced by Energy Board, first test concerns induction lighting. The tests constitute the SRA contribution to a European projecct ESOLI, coordinated by BEA, Berlin, and Swedish work pack led by TK, Gothenburg. Aim is to help SRA and municipalities fulfill expectations of climate neutrality.