Abstract: Underhåll har blivit den viktigaste delen vid förvaltning av vägnätet i utvecklade länderna. Vägnätets tillstånd är det uppmätta måttet av underhåll och basen för beräkning av resultatet (trafikeffekter etc). Det stora antalet av tillståndsmått gör det nödvändigt att hitta gemensamma nämnare. Eftersläpning har blivit en sådan gemensam nämnare som ger stora möjligheter att förbättra effektiviteten genom uppföljning och styrning av åtgärder. Olika länder använder olika metoder för beräkning av eftersläpning vilket gör jämförelser svåra. Vissa länder har mer erfarenhet och ser större fördelar med att använda information om eftersläpning än andra och det finns ett behov av kunskap om erfarenheter och bästa tillämpning samt önskemål om rekommendationer.
Det finns några nya internationella jämförande rapporter tillgängliga omfattar underhåll eftersläpning, men de är oftast inte djupa nog för det praktiska arbetet och blandar ihop teori och praktik.
De länder som finansierar projektet är Österrike, Danmark, Finland, Norge, Sverige, Schweiz och Storbritannien. De deltagande länderna har bildat en projektgrupp som kallas ”Project Excecutive Board(PEB)” för samordning av projektet. Projektet kommer att ledas av svenska Vägverket (SRA) och följa svenska lagar och upphandlings regler. Den totala budgeten för projektet är max. EUR 130.000 (exkl. moms).
Denna budget omfattar inte kostnaden att leda projektet.
Syftet med projektet är att hjälpa väghållare att införa och/eller vidareutveckla indikatorer för att beskriva eftersläpning, till gemensamma och jämförbara nämnare för olika typer av vägtillgångar och för olika management uppgifter. Det skulle också främja allmän användning av eftersläpning inklusive benchmarking mellan olika länders vägmyndigheter. Projektet kommer att omfatta alla typer av väg komponenter: vägar, broar, och vägutrustning.
Målet med projektet är att presentera rekommendationer för omfattande driftsättning och användning av eftersläpning indikatorer ("best practice") som bygger på analys av erfarenheter från studerade länder tillsammans med tillgängliga senaste rapporterna (även från andra länder) och - sist men inte minst – anlitad konsults egna erfarenheter.
Rekommendationerna kommer att omfatta principer för målbeskrivning, regler för underhåll, val av nödvändig data/information, beräkning av eftersläpning, bedömning av dess kort-och långsiktiga konsekvenser för olika intressenter, presentation av eftersläpningen och dess konsekvenser för olika ändamål, både internt och externt vägmyndigheten etc. Rekommendationerna kommer också att ta upp användningen av eftersläpning i olika administrativa uppgifter.
Analysen kommer att omfatta och nackdelar, framgångar och fallgropar av olika metoder och lösningar som bygger på intervjuer, offentliga rapporter och konsultens egna erfarenheter.
De viktigaste delarna av den slutliga rapporten kommer att vara:
- Sammanfattning
- Systematisk, jämförbara och någorlunda detaljerad beskrivning av nuvarande state-of-the-art i varje deltagande land (strikt skilja på verklighet och plan) tillsammans med resultaten av intervjuerna
- Notering av och nackdelar, framgångar och fallgropar-resultaten av intervjuer, officiella rapporter och egen erfarenhet
- Analys av insamlad information.
- Slutsatser och rekommendationer - Resultaten av analysen.Abstract: Maintenance has become the most important part of the road management in developed countries. Road network condition is the measured output of the maintenance and the base for estimation of its outcome (road user effects etc). The large number of road condition measures makes it necessary to find a common denominator. Maintenance backlog has become such a common denominator opening vast possibilities to improve efficiency through performance monitoring and performance management. Different countries use different methods for calculation of maintenance backlog which makes benchmarking difficult. Some countries have more experience and more benefits of using backlog information than others and everybody is looking for recommendations, experience and “best practice”.
There are some recent international comparative reports available covering the “maintenance backlog”, but they are usually not profound enough for the practical job and mix up theory and practice.
The countries funding the project will be Austria, Denmark, Finland, Norway, Sweden, Switzerland and the UK. The participating countries have formed a project team called Project Executive Board (PEB) for coordination of the project. The project will be led by the Swedish Road Administration (SRA) and follow the Swedish laws and contracting rules. The total budget for the project will be max. EUR 130.000 (excl. VAT).
The purpose of the project is to help road owners and road managers to implement and/or further develop the maintenance backlog indicators as a common and comparable denominator of road maintenance results for different types of road sub-assets and for different management tasks. It would also encourage general use of maintenance backlog including benchmarking between different road administrations. The project will cover all types of road components: roads, structures and road furniture.
The objective of the project is to present recommendations for comprehensive implementation and use of maintenance backlog indicators (“best practice”) based on analysis of experience in studied countries together with available recent reports (also from other countries) and – last but not least – own experience of the consultant.
The recommendations will include principles for specification of maintenance objectives, maintenance standards, selection of required data and their acquisition, calculation of maintenance backlog, assessment of its short- and long term consequences for different stake-holders, presentation of the backlog and its consequences for different purposes both inside and outside of the road administration etc. The recommendations will also address the use of maintenance backlog information in different management tasks.
The analysis will cover pros and cons, successes and pitfalls of different approaches and solutions based on the interviews, public reports and own experience of the consultant
A common reference calculation procedure enabling benchmarking should be presented.
The main parts of the Final Report will be:
- Executive Summary
- Systematic, comparable and reasonably detailed description of present state-of-the-art in each participating country (strictly separating reality and plans) together with lessons learned – results of the interviews
- Listing of pros and cons, successes and pitfalls– results of the interviews, public re-ports and own experience
- Comparison of the description highlighting common features and main differences – documentation of the analysis
- Conclusions and recommendations – results of the analysis.