Abstract: ETT är ett treårigt forskningsprojekt som undersöker möjligheterna att uppnå högre energieffektivitet och minskade transportkostnader genom att öka virkestransporternas lastvolym med "En Trave Till".
Skogforsk är initiativtagare till projektet, som drivs i samarbete med Vägverket, skogsbruket, fordonstillverkare och åkeriföretag.
Hypotesen är att en ökad lastvolym skulle leda till att koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning minskar med 20-25 procent, samtidigt som transportkostnaderna minskar. Man förväntar sig också att vägslitaget minskar, dels genom att ekipaget har fler axlar och dels genom att den nya fordonskombinationen fördelar lasten bättre. Dessutom beräknas trafiksäkerheten öka, eftersom antalet tunga fordon på vägarna minskar.
ETT-projektets mål
• Ökad trafiksäkerhet
• Minskade transportkostnader för skogsindustrin
• Ökad miljöhänsyn och energieffektivitet
• Effektivt utnyttjande av vägnätet
• Mindre vägslitage
• Projektet ska vara en spjutspets för övriga användare av vägnätet.
Inledningsvis utförs teoretiska beräkningar och analyser av olika fordonskombinationer. Därefter tas lämpliga fordonskombinationer fram. Dessa testas i praktisk drift i pilotprojekt i olika delar av landet och effekterna på miljö, trafiksäkerhet, vägslitage m.m. studeras.Abstract: ETT is a three-year research project that will investigate the scope for achieving greater energy efficiency and reduced haulage costs by increasing the payload of timber haulage vehicles by "One stack more". Skogforsk initiated the project, which is being run jointly by the National Road Administration, the forestry sector, haulage vehicle manufacturers, and haulage firms.
The hypothesis is that an increase in payload would reduce carbon emissions and fuel consumption by some 20–25%, together with reduction in haulage costs. It also seems likely that the wear and tear on the roads would be reduced, thanks to reduced axle weight and new haulage rigs that will distribute their payloads more efficiently. Likewise, there should be benefits to road safety as the number of large haulage rigs on the roads would be reduced.
Project goals:
- Improved road safety
- Reduction in haulage costs for the forest products industry
- Greater environmental awareness; energy efficiency
- Optimum use of the road network
- Reduced wear and tear on the roads
- That the project will lead the way for other users of the road network
To start with, theoretical calculations and analysis work has been carried out on different vehicle combinations. These will undergo practical trials in pilot projects in different parts of the country, and a study will be made of the impact of the haulage rigs on the environment, road safety, road wear, etc