National Transport Library Research Database

Feldetektering och isolering för feltoleranta arkitekturer (FAULT DETECTION AND ISOLATION FOR FAULT TOLERANT ARCHITECTURES)

  • Nyberg, Mattias
  • Scania CV AB, Svenskt företag eller organisation, 556084-0976
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2005-02-01 -- 2009-12-31 ; 595000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL80 A 2008:73458
Subject(s): Abstract: Säkerheten i dagens fordon är direkt beroende av tillförlitligheten på säkerhetskritiska system som styr drivlina, bromsar och olika trafiksäkerhetssystem med funktioner som farthållare, ABS, ESP och air-bags. I framtidens fordon kommer det att finnas ännu fler trafiksäkerhetsfunktioner som förlitar sig på tillförlitliga styrsystem, t.ex. ”brake-by-wire” och ”steer-by-wire”. Ett fel i något av dessa system kan medföra allvarliga säkerhetsbrister i fordonet eller till och med vara den direkta orsaken till en olycka. Därför är det viktigt att dessa fel kan upptäckas tidigt och en åtgärd införas. Exempel på åtgärder är att kompensera för felet i regleringen, på ett säkert sätt stänga ner systemet, eller att varna föraren. Syftet med detta projekt är att utveckla metoder för diagnos av sådana fel. Med diagnos avses dels att detektera felet men också att isolera felet, d.v.s. avgöra exakt vilken komponent som gått sönder. Isolering är viktigt om man ska kunna kompensera för felet och dessutom för att kunna avgöra allvarlighetsgraden.Abstract: The safety in today’s vehicles is directly dependent on the reliability of safety critical systems that control the driveline, brakes, and different safety-in-traffic related systems like cruise control, ABS, ESP and air-bags. In future vehicles there will be even more safety-in-traffic related systems that depend on reliable control systems, e.g. “brake-by-wire” and “steer-by-wire”. A fault in these systems could degrade the safety of the vehicle, or even be the root cause of an accident. Therefore it is important that these faults can be detected quickly and a countermeasure taken. This could involve, for example, a measure to compensate the fault, shut down the system in a safe way, or warn the driver. The aim of this project is to develop methods for diagnosis of such faults. Diagnosis means detect and isolate; i.e. to decide exactly which component is faulty. Isolation is important to be able to compensate for the fault and to decide the degree of seriousness.
Item type: