VTI National Transport Research Database

Flödesblandad asfalt - KGO-III (Long term performance of roads manufactured by the KGO III-method – a flow mixing technique)

  • Viman, Leif
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-06-30 -- 2010-12-31 ; 560000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2009:26735
  • Trafikverket 2010/9881
Subject(s): Online resources: Abstract: Resultaten från projektet ska användas för att validera de tekniska anvisningarna som tagits fram och för att bedöma om lågtempererad varmasfalt med reducerat bindemedelsinnehåll tillverkat enligt KGO-III har acceptabel prestanda efter flera års trafik. Cirka 80 objekt har lagts med flödesblandad asfalt under de senaste 10 åren. Från början togs blandningstekniken fram för att bindemedlet skulle fördelas ut homogenare i stenmaterialet än vid konventionell teknik. Flödesblandad asfaltmassa får genom det speciella blandningsförfarandet lägre viskositet, vilket gör den mer bearbetningsbar och mindre separationsbenägen. Metoden är resurssnål, eftersom asfaltmassans temperatur kan sänkas med ca 25ºC och för slitlager typ ABS och ABT kan bindemedelsmängden reduceras med upp till 0,5 procentenheter. En viktig frågeställning är om det lägre bindemedelsinnehållet i massan försämrar beständigheten hos beläggningen. Kontrollsträckor har tidigare följts (efter några år) upp och besiktningar har regelbundet utförts. En förnyad uppföljning vore värdefull för att kontrollera att inte beständigheten (hållfasthet, vidhäftning mm) över längre tid försämrats mer än vad som är normalt för beläggningar tillverkade med konventionell teknik. Ett stort antal sträckor bör i ett första steg undersökas genom besiktning. Ett urval av sträckorna samt de som följts upp tidigare, undersöks sedan genom provtagning och analys av borrkärnor.Abstract: The results of the project will be used to validate the technical specifications developed and to assess whether hot asphalt mix with a reduced binder content and lower temperature produced under KGO-III have acceptable performance after several years of traffic. From the beginning the mixing technique up to the binder was developed to allocate more homogeneous in aggregate than the conventional technologies. Flow mixed asphalt, made by the special mixing procedure, gets lower viscosity, makes it more workable and less sensitive to segregation. The method is energy effective, as the asphalt material temperature can be lowered by about 25 º C and for wearing course type ABS and ABT the amount of binder can be reduced by up to 0.5 percentage points. An important question is whether the lower binder content in the mix degrades the resistance of durability. Control sections had previously been followed up and audits are regularly performed. A new investigation would be valuable to check that the resistance over time deteriorated more than what normal for asphalt mixes is produced with conventional technologies. A large number of sections in a first step examined through inspection, sampling and laboratory tests.
Item type: