National Transport Library Research Database

Fortsatt arbete med metoder för att beräkna/redovisa bränsleförbrukning från tunga fordon (Continued work with methods calculating/presenting fuel consumption for heavy duty vehicles)

  • Hovmark, Sten
  • AVL MTC Motortestcenter AB, Svenskt företag eller organisation, 556548-1867
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-06-05 -- 2009-12-31 ; 500000 kronorRegistration number:
  • Vägverket SA80 A 2009:22169
  • Trafikverket 2010/19596
Subject(s): Online resources: Abstract: Till skillnad från personbilar finns för tunga fordon ingen standardiserad metod för mätning och redovisning av bränsleförbrukning eller koldioxidutsläpp. Samtidigt finns betydande potentialer. Utöver optimeringar av drivlinan finns en stor del av potentialen i minskad vikt och minskat rull- och luftmotstånd. Det är därför av stor vikt att en framtida mätmetod inte bara begränsas till motorn, istället bör hela fordonet innefattas. Under 2008 inriktades arbetet på att utvärdera den Japanska metoden för beräkning av förbrukning utifrån motormappar, körcykler och fordonsbeskrivning. De preliminära resultaten är lovande och metoden är också utgångspunkten för det fortsatta arbetet. Det långsiktiga målet med arbetet är ta fram underlag en internationell standard för mätning av tunga fordons bränsleförbrukning. Vägverket ansvarar för att påverka beslutsfattare så att en sådan standard kan bli verklighet. Årets uppdrag handlar om att utarbeta ett förslag till en metod för att beräkna bränsleförbrukning för tunga fordon. Denna metod skall kunna användas inom hela EU. Parallellt pågår arbete inom ACEA och DG Environment. Avsikten är att samverka med dessa arbeten. Exakt hur denna samverkan skall genomföras är något som får lösas efterhand under året. Det kommer därför behövas täta kontakter mellan utförare och beställare.Abstract: Unlike passenger cars, heavy duty vehicles have no standardized method for measuring and presenting fuel consumption or carbon dioxide emissions. At the same time there are significant potentials for improving fuel efficiency. In addition to optimising the drive train there is potential in weight reduction and decreased rolling- and aerodynamic resistance. It is therefore of big improtance that a future measurement method not only be limited to the engine, instead should the entire vehicle be included. During 2008 the work aimed on evaluating the Japanese method for calculation of consumption on the basis of engine maps, driving cycle and vehicle description. The preliminary results are promising and the method is also the starting point for the continuing work. The long-term objective with the work is to develop an international standard for measurement of heavy duty vehicles' fuel consumption and carbon dioxide emissions. National Road Administration is responsible in order to influence decision-makers so that such a standard can to become reality. The year's commissions act about preparing a proposal to a method that can be used to calculate fuel consumption for heavy duty vehicles. This shall be a base for a method that can be used within the whole EU. Other work is taking place work within ACEA and DG Environment. The intention is to interact with these works. Exact how this collaboration will be implemented is something that will be solved gradually during the year. It comes therefore to be needed frequent contacts between consultant and client.
Item type: