Abstract: I samhällsplaneringsprocessen uppstår ofta frågan om hur stora trafikmängder som man kan förvänta vid exploatering av bostäder, verksamheter eller anläggningar av olika slag. Att kunna prognostisera denna trafik, och framför allt skapa kunskap kring hur trafikmängderna kan påverkas, är en nationell angelägenhet. Hittills har uppgifter om trafikalstring oftast rört biltrafik, medan kunskapen kring alstringstal för exempelvis kollektivtrafik och cykeltrafik varit relativt begränsad.
Avsaknaden av ett gemensamt verktyg/manual för framtagande och användning av trafikalstringstal leder ofta till stora skillnader i prognoser och skapar onödig arbetsbelastning för lokala trafikplanerare. Likaså kan kunskapsbrist kring trafikalstringstalens uppbyggnad, innehåll och enhet innebära att prognoser dåligt beskriver det verkliga utfallet samt att planering inte i den grad som det skulle vara möjligt används för att effektivisera transporter.
Syftet med detta arbete är att ta fram ett användbart och kommunicerbart verktyg för trafikalstringstal som innefattar sådan planeringskarakteristika som påverkar såväl omfattning av trafiken som färdmedelsval. På köpet kommer projektet är att öka kunskapen kring hur man i planeringen kan påverka trafikalstring och öka förståelsen för hur talen är uppbyggda och med vilken noggrannhet beräkningarna kan göras.
Arbetet bygger dels på redan genomfört arbete (bl a tidigare etapp av SNE/RPD-projekt), samt bearbetning och analys av data från en rad befintliga resvaneundersökningar på såväl nationell nivå som stadsnivå. Erfarenheter hämtas även internationellt. Det betyder att de tal och faktorer som anges/används i manual/verktyg kommer att spänna från helt nya till sedan länge använda och från metodiskt validerade till erfarenhetsbaserade.
Förutom en skriftlig manual kommer ett dynamiskt verktyg för att ta fram alstringstal att levereras. Verktyget kommer att vara interaktivt på ett sätt som ger en pedagogisk bild av vad som påverkar trafikalstringen.Abstract: The objective of the project is to create a usable tool for finding suitable site-adjusted trip generation rates. This tool will include such planning characteristics that influence traffic volumes and modal choice (split). One desirable side effect being to increase the knowledge on in what way different planning can affect trip generation as well as increasing the understanding of what the rates are based on.
The project is based on an earlier project within SNE/RPD as well as analyses of travel survey data from national and city level. Also international experiences and models will be used. This means that the rates produced will be based on new as well as since long used rates. And will be both methodically validated as well as experience based rates depending on the availability of data.
Adding to a written manual the project will deliver an interactive tool that also illustrates the dynamics between planning and trip generation rates (including modal split).