National Transport Library Research Database

Freight - ITS-stöd för godstransporter

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-07-01 -- 2009-12-31 ; 2500000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2008:73728
Subject(s): Abstract: Godstransporter kommer att ha en stor betydelse för Europas framtida utveckling. Transportindustrin är dessutom en viktig näring i sig. Samtidigt finns betydande problem kopplade till godstransporter. Hösten 2007 utgav Kommissionen en Handlingsplan för godslogistik där åtgärder inom ett antal områden pekas ut. Godstransporter har också uppmärksammats i den handlingsplan för ITS som är under utarbetande. I FUD satsningar inom EU:s ramprogram är godstransporter viktiga. Likaså inom det ITS samarbete som bedrivs inom EasyWay projektet. Vi kommer inom en överskådlig framtid vara tvungna att hantera omfattande godstransporter på det europeiska vägnätet. ITS-baserade lösningar kommer därför att vara viktiga verktyg för att åstadkomma effektiva, trafiksäkra och miljöriktiga godstransporter på väg. System behöver utvecklas som medverkar till ökad samverkan mellan transportslagen och som innebär att kombinerade transportlösningar blir mera lättillgängliga och bärkraftiga. För att öka effektivitet, trovärdighet och långsiktig ekonomisk hållbarhet bör ITS-lösningar också om möjligt ingå i en gemensam europeisk ITS-verktygslåda. Inom ramen för det europeiska samarbetet pågår flera projekt som påverkar tunga transporter på det europeiska vägnätet. I takt med att resultat kommer fram är det önskvärt att dessa utnyttjas och att implementeringen samordnas. Hamnar och andra terminalanläggningar är ofta så lokaliserade att trafiken till och från anläggningen måste gå på högtrafikerade vägar och ofta genom tätbefolkade områden. Trafiksäkerhet och risker kopplade till farligt gods blir naturligtvis då extra viktigt. Eftersom stora godsmängder hanteras och flera transportslag är berörda så är en effektiv hantering av stor ekonomisk betydelse. Om trafiken till och från anläggningen kan samordnas bättre med hanteringen i anläggningen samt förväntad och aktuell trafiksituation bör det vara intressant för alla aktörer. Lösningar måste tas fram i samråd mellan berörda aktörer t ex hamnförvaltning, väghållare och åkerier. Effektiva transporter till från terminaler ligger i alla transportslags intresse. Trafikledning och trafikinformation i samverkan mellan olika aktörer kommer därför att få ökad betydelse. Möjligheten att utbyta information med visst fordon kommer att bli viktig. Samarbete med andra europeiska länder förbättrar förutsättningarna för att kunna tillhandahålla kostnadseffektiva tjänster. Att ett vägnät är upplåtet för tung trafik innebär inte alla vägar har en sådan utformning eller sköts på sådant sätt att de är ett lämpligt vägval för tung trafik vid längre transporter. Väghållaren kan därför välja att peka ut ett vägnät som rekommenderas för tunga transporter. Om vägvalet inte är tvingande blir det viktigt med korrekt information som underlag för ett rationellt vägval. Trafikinformation och ruttplanerare blir viktiga komponenter. För väghållaren blir det viktigt att det utpekade vägnätet uppfattas ha hög tillförlitlighet och därmed hög trovärdighet annars kommer trafiken att välja andra vägar. För transportköparen är det mycket viktigt att kunna planera och genomföra transporter med en hög grad av tillförlitlighet. För längre vägtransporter är förutom vägens förväntade standard under olika väderbetingelser även incidenthantering, trafikinformation och stöd för ruttplanering viktiga komponenter. Tillgång till lämpligt utformade uppställningsplatser kommer att vara viktigt både för åkerier och samhället. Föraren ges bättre möjligheter att bekvämt och säkert kunna ta de pauser som regelverket kräver. För samhället kommer lämpliga uppställningsplatser i anslutning till större tätorter och hamnar att vara en resurs för ett effektivt nyttjande av vägtransportsystemet. ITS-lösningar för uppställningsplatser gärna i samarbete med andra länder kommer att vara viktiga. För ett rimligt utnyttjande av vägnätet kommer vägavgifter att var ett viktigt verktyg. ITS-lösningar är en förutsättning för vägavgifter. Den plattform som används för avgifter kan också användas för andra tjänster. Regelverket som gäller för den tunga trafiken i Europa är enbart delvis harmoniserat. Rutiner för beslut om dispenser varierar också mellan länderna. Det skapar problem för den gränsöverskridande trafiken både inom EU och till EU. Bättre information och stöd är önskvärt. Vi har problem med trafiksäkerhet och regelefterlevnad, t ex överlaster. Regelöverträdelser kan vara avsiktliga men också oavsiktliga. Förarstödssystem kan bidra till både trafiksäkerhet och bättre regelefterlevnad. System för styrning och övervakning krävs för en säker hantering av transporter med farligt gods. Dels för den som utför transporten men även för samhället som har ett informations- och påverkansbehov. Harmoniserade lösningar för kommunikation mellan fordon och infrastruktur kommer att vara av avgörande betydelse för att kunna erbjuda goda och kostnadseffektiva ITS-lösningar inom ovanstående områden. Uppdraget syftar till att sammanställa underlag för VV ställningstaganden inom EasyWay Viking och inom satsningsområdet Logistik i VK09 inklusive fortsatt arbete efter VK09. Uppdraget omfattar också inledande åtgärder 2009.
Item type: