National Transport Library Research Database

Fri glimmers inverkan på stabilitet och varaktighet hos bärlager (The free mica influence on the stability and durability of the road construction)

  • Miskovsky, Karel
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2006-10-23 -- 2009-12-28 ; 312000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 A 2008:87238
  • Trafikverket 2010/4268
Subject(s): Online resources: Abstract: Glimmerrika bergarters negativa påverkan av vägkonstruktioner diskuterades under 1980-990 talet och är numera föremål för förnyad diskussion. Flera fall av misslyckade vägbyggnationer indikerar problem med glimmerrika bergarter. Flera forskningsresultat pekar på att höga halter av fri glimmer påverkar asfaltmassans kvalitet negativt (Miskovsky 2004, VTI 2004). Inom regioner med dominans av glimmerrika bergarter och tempererat klimat noterades problem beträffande bärlagrets funktion. Flera vägskador relaterade till glimmerrika bergarter är rapporterades från Norrlandskusten (t. ex. Bolstabruk, E4 Höga kusten, E12 Umeå-Vännäs E12 Tvärobäck, vägen 335 mellan Sidensjö och Solefteå m.m.). Det har också konstaterats att de mekaniska testmetoderna inte på tillfredsställande sätt beskriver bergmaterialens egenskaper som bärlager eller förstärkningslager, se bil. 1. En av viktiga frågor är kunskap om glimmers vätskeupptagningsförmåga när det gäller tid, mängd och volymförändringar samt mineralets vätskekvarhållande egenskaper i jämförelse med andra bergartsbildande mineral. Eftersom litteraturstudier visade brist på liknande undersökningar kan en sådan studie vara av internationellt betydelse speciellt för länder med kristallin, glimmerrik berggrund och tempererat klimat.Abstract: The quality of rock materials used as aggregates is most important variable concerning the costs for maintenance and lasting of road constructions and also the important factor concerning environmental impact. The choice of rock material is therefore of main significance for production of high quality aggregates for road and railway constructions, concrete etc. The content of free mica in fine fraction is one of the variables that can cause the deterioration of the stability and durability of the road construction. The aim of the project is to investigate free micas ability for adsorption of fluid (water, bitumen) concerning volume and time. The sensibility of aggregates consisting of mica carrying rocks to frost-thaw conditions is the second goal of this project.
Item type: