National Transport Library Research Database

Förutsägelse av långtidsegenskaper hos restprodukter - teknik och miljö i vägar (Prediction of long-term properties of by-products - technical and environmental properties in roads)

  • Loorents, Karl-Johan
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2006-01-01 -- 2009-12-31 ; 981000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2005:16297
Subject(s): Abstract: För att nå en hållbar utveckling för nyttjande av resurser måste industriella restprodukter såsom stålslagg, krossad rivningsbetong eller förbränningsaskor användas. Dock, användandet kräver mer kunskap om långtidsegenskaper. Projektet har för avsikt att: (i) Identifiera kritiska åldringsprocesser relaterade till restprodukters användbarhet i väg; (ii) Undersöka konsekvenserna av dessa processer för tekniska och miljömässiga egenskaper hos restprodukter och (iii) Föreslå en metod för accelererat åldrande för att kunna förutsäga långtidsegenskaper. I projektet kommer prov av restprodukter som åldrats naturligt i väg, jämte prov av färska restprodukter att användas. De naturligt åldrade proven kommer att karakteriseras med avseende på tekniska och miljömässiga egenskaper, mineralogi och mikrostruktur, för att identifiera vilka åldringsprocesser som varit kritiska för respektive material. Arbetshypotesen är att kritiska åldringsprocesser leder till en förändring i pH, effektiv partikelstorlek och mineralogi, vilket i sin tur bestämmer lakning, styvhet och stabilitet för materialen. Färska restprodukter kommer att prepareras i laboratoriet på sätt som påminner om de kritiska åldringsprocesserna i väg. Egenskaperna hos de artificiellt åldrade och de naturligt åldrade materialen kommer att jämföras, vilket resulterar i en metod för att förutsäga långtidsegenskaperAbstract: In order to obtain a sustainable use of resources, industrial by-products such as steel slag, crushed demolition concrete or incineration ash materials must be utilised. However, use requires more knowledge of the long-term behaviour. This project aims to: (i) Identify the crucial processes of ageing related to the usefulness of by-products in roads; (ii) Investigate the consequences of these processes for technical and environmental properties of the by-products, and (iii) Propose a method for accelerated ageing to predict the long-term properties. The project will use naturally aged samples of by-products from existing roads, as well as samples of fresh by-products. The naturally aged samples will be thoroughly characterized regarding both technical and environmental properties, mineralogy and microstructure, in order to identify which ageing processes have been crucial for each material. The working hypothesis suggests that crucial ageing processes lead to changes in pH, effective particle size and mineralogy, which in turn determine leaching, stiffness and stability of the material. Fresh by-products will be processed in the laboratory in ways reminiscent of the crucial ageing process in roads. The properties of the artificially aged and the naturally aged materials will be compared, resulting in a method for the prediction of long-term properties
Item type: