Abstract: Syfte och mål:
Syftet med projektet är att stärka svensk konkurrenskraft gällande programvaruutveckling i fordon genom att - Förkorta ledtider för nya funktioner realiserade av programvara i fordonsindustrin. - Förenkla integration av programvara utvecklad av flera företag. - Förbättra kvalitén på programvara i fordon. - Hantera den exponentiella ökningen av mängden programvara och antalet konfigurationer. - Identifiera hinder och rekommendera förändringar i dagens utvecklings- och affärsprocesser för att åstadkomma ovanstående.
Resultat och förväntade effekter:
Det industriella resultatet från projektet är - arkitekturella strategier för att använda sig av komponentbaserad programvara i fordonsutvecklingsprojekt - strategier för hur utvecklingsorganisationen hos en fordonstillverkare måste förändra sitt arbetssätt för att maximera nyttan av den typen av programvara. Detta inkluderar upphandling och ansvarsfördelning gentemot leverantörer Det akademiska resultatet är - att validera modern forskning inom området programvaruarkitektur inom ett så komplext affärsområde som fordonsindustrin - att identifiera vilka de signifikanta faktorerna är gällande programvaruutuveckling i fordonsindustrin som påverkar kvalitet och effektivitet Projektet förväntas resultera i en doktorsexamen för en av projektdeltagarna.
Uppläggning och genomförande:
Projektet förväntas ta 4 år med följande aktiviteter: 1) Översikt över relevant forskning 2) Case study över Architecture Business Cycle (ABC) Modellering av programvaruarkitekturens användande i utvecklingsprocessen 3) Förbättring av styrning av programvara och dess arkitektur och införande av nya teknologier, till exempel AUTOSAR 4) Utvärdering av förändringarnaAbstract: The purpose is to increase Swedish competitiveness regarding automotive software engineering through:
- shorten lead times realised by automotive software.
- simplify integration of software developed by different companies.
- increase quality of automotive software.
- manage the exponetial increase of in-vehicle software and the number of configurations.
- identify obstacles and recommend changes to present development and business processes to achieve the goals above.
The industrial results are
- architectural strategies for using component based software in vehicle projects.
- strategies how an automotive development organisation must adapt the working processes to maximise the utility of such software. This includes sourcing towards suppliers.