Abstract: Många träbroar har byggts i Sverige under de senaste tio åren. Gemensamma nordiska forsknings- och utvecklingsprojekt utfördes under åren 1993-2002. Då infördes även successivt i den svenska bronormen särskilda regler för konstruktion av träbroar. På europeisk nivå har forskningsarbete när det gäller träbroar sammanställts i den nya normen Eurokod 5:2.
För konstruktörer har under lång tid betong, och till viss del stål, varit de dominerande materialen till brokonstruktioner. Kunskap om träbroar finns nu främst hos ett fåtal träbrotillverkare. En handbok för brokonstruktörer som beskriver hur trämaterialet kan användas till konstruktivt hållbara broar kan medverka till att sprida kunskap om träbroar så att fler träbroar byggs och nya konstruktioner utvecklas. Träbroar har flera fördelar, t.ex. att de kräver lite energi att tillverka, är lätta att transportera, går snabbt att bygga och materialet är lätt att ta hand om när de en gång i framtiden ska rivas.
Utgående från befintlig kunskap är målet att ta fram en handbok för konstruktion av träbroar. Handboken riktar sig i första hand mot yrkesverksamma konstruktörer. Den ska innehålla exempel på dimensionering av olika typer av broar, och även visa på hur konstruktionerna bör utföras för att minimera underhåll och ge lång livslängd.Abstract: Many timber bridges have been built in Sweden during the last ten years. Nordic joint research and development projects were performed during the years 1993-2002. During that period design rules for timber bridges were also gradually included into the Swedish design code for bridges. On the European level the research regarding timber bridges have been compiled in the new Eurocode.
During a long time the main construction material for bridge engineers have been concrete, and to some extent steel. Knowledge about modern timber bridges is now mostly found at a few timber bridge manufacturers. A handbook for bridge engineers that describes how the wood material can be used to design durable bridges can contribute to the spreading of knowledge about timber bridges so that more timber bridges will be built and new constructions will be developed. Timber bridges have several advantages, for example they need little energy to be manufactured, are light and easy to transport and the material is easy to take care of when the bridges must be pulled down some time in the future.
The aim of the project is to use existing knowledge to produce a handbook for design of timber bridges. The handbook is mainly intended for active engineers. It will contain examples where designs of timber bridges are presented, and also examples of bridge design to minimize maintenance costs and ensure a long service life of the bridges.