National Transport Library Research Database

Hållbar stadsstruktur (Sustainable urban structure)

  • Ingo, Susanne
  • Inregia AB, Svenskt företag eller organisation, 556477-9808
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2006-05-15 -- 2011-11-30 ; 3170000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2005:16826
Subject(s): Abstract: Fortsatt tillväxt av befolkning, ekonomi och transporter förutses i Sveriges och Europas storstadsregioner liksom i andra delar av världen. EU har betonat betydelsen av att främja hållbar tillväxt (lissabonagendan) samtidigt som man vill bryta sambandet mellan ekonomisk tillväxt och ökande transportarbete, sätta trafikanterna i centrum för transportpolitiken och avlasta överbelastade delar av transportsystemet inklusive trängselutsatta delar av storstadsregionernas vägnät. (White Paper, European transport policy for 2010) Detta är en uppfordrande föresats som också har hög relevans och tillämplighet i Sverige. Vi ser att Sverige här har en chans att bidra till att driva på utvecklingen i önskad riktning. Storstadsregionernas framtida trafikefterfrågan styrs av många olika drivkrafter i ett komplext samspel inklusive ekonomisk utveckling och näringslivsstruktur, befolkningsstruktur, hushållens och verksamheternas lokaliseringsval, kostnader och regelverk samt den fysiska strukturens utveckling. Kombinationen av bebyggelsestruktur, lokaliseringsmönster och transportsystem spelar en avgörande roll för tillgänglighet och transportarbete. Komplexiteten i de systemfaktorer och mål som påverkar utfallet av framtida planstrukturer, representerar en betydande svårighetsgrad för såväl kommuner och trafikhuvudmän som för regionala och nationella aktörer och för forskarvärlden. Projektet fokuserar på att underlätta ett kunskaps- och värderingsbaserat offentligt samtal om den långsiktiga utvecklingen i en storstadsregion med stöd av alternativa pedagogiska och faktabaserade framtidsbilder (tex kartor och VR-animationer) och genomtänkta dialogprocesser. Konsekvenserna av alternativa politiska avvägningar som påverkar detta komplexa kraftspel behöver kunna åskådliggöras på ett sätt som stimulerar till en bred dialog om strategiska vägvalsfrågor. Då behövs möjligheter att ta fram snabba skissmässiga animationer av framtida markanvändning och att visa konsekvenser med stöd av enkla nyckeltal. Vår utgångspunkt är att vidareutvecklade verktyg och dialogmetoder som baseras på resultat from kvantitativa analysmodeller som tar sin utgångspunkt ilångsiktiga utvecklingsscenarier för ekonomi, arbetsmarknad, befolkning och byggande samt för transportsystem, trafikanternas kostnader etc. Dessa alternativa framtidsbilder ska kunna varieras för att svara mot mål som de involverade aktörerna, politikerna eller medborgarna anger. Modellberäknade data kombinerade med GIS baserad information ska ge underlag för att ta fram pedagogiska illustrationer som inkluderar markanvändningskartor och nyckeltal (indikatorer). Stor vikt kommer att läggas på att kommunicera och diskutera den önskade utvecklingen och de medel som står till buds inom ramen för en integrerad samhällsplanering inom en storstadsregion. Vi föreslår att studien praktiskt inriktas på en del av Stockholmsregionen, förslagsvis Södertörn, med utblickar mot Sörmland/Mälardalen och Östergötland. Intressanta utmaningar för Södertörn är att hantera tillväxt av mer än 120 000 invånare till 2030, främja delregional social och ekonomisk integration, förbättra livsmiljön, öka attraktiviteten och stimulera näringslivets tillväxt och förnyelse i en mer flerkärnig bebyggelsestruktur. Vad kan man åstadkomma genom en klok delregional fysisk struktur om man samtidigt vill dämpa tillväxten av trafikarbetet, utnyttja redan gjorda/beslutade investeringar väl, avlasta hårt belastade delar av vägnätet och minska vägtrafikens negativa omgivningspåverkan på människor, stadmiljö och natur (miljöeffekter i vid bemärkelse)? Hur kan man stärka tillgängligheten i alla delar av regionen? Hur kan man utveckla attraktiva etablerings- och verksamhetsmiljöer i regionens olika delar? Resultaten ska ge underlag inför nästa regionplan, för samhällsaktörerna på Södertörn och i storregionen. De ska också ge värdefullt kunskapsunderlag av allmänt intresse för kommuner, trafikhuvudmän och andra aktörer på lokal, regional och nationell nivå i andra storstadsregioner i Sverige och EU. Nyttan består i att verktyg och metoder vässas och blir mer pedagogiska samtidigt som lärande och politiska måldiskussioner stimuleras. Ytterst vill vi bidra till hållbar stadsutveckling som ger ökad livskvalitet och stärkt ekonomisk utveckling samtidigt som servicekvalitén i vägnätet förbättras.Abstract: Future growth of population, economy and transport is expected in metropolitan regions in Sweden, Europe and worldwilde. EU has stressed the importance of sustainable growth (Lisbon strategy) while simultaneously striving for decoupling of economic growth and transport increase, placing users at the heart of transport policy, and unblock major routes including congested parts of urban transport networks. (White Paper, European transport policy for 2010). This is a challenging task which also has high relevance in Sweden. Furthermore, we think that Sweden has a chance to contribute in pushing the development in the direction wanted. The future demand for transport is determined by a complex interplay of many driving forces including economic development and structure, population structure, households' and businesses' choice of location, costs and regulatory frameworks and the development of the physical structure. The combination of settlement structure, location patterns and the transport system plays a crucial role for accessibility and transportwork (transportarbete?) The complexity of systems and goals, which determine the future land use structure, represents a considerable difficulties for local municipalities, transport administrations, regional and national bodies as well as the scientific world. The project focuses on facilitating a public dialogue, based on knowledge and values, about the long term development in a metropolitan region with the help of alternative pedagogic pictures (incl. maps, VR- animations) of the future situation based on real facts, in combination with a well elaborated dialouge processes. The consequences of alternative political decisions, which influence this complex system should be illustrated in a way that stimulates a broad debate on strategic decisions.This requires access to fast tools for scetching and presentations of the future physical structure, wich are easy to read, in combination with a few simple but informative indicators. Our point of departure is to further develop tools and metohdology for dialoge based on results derivning from models for quantitative analysis of long term scenarios for economy, labourmarket, polulation, settlement structure and transport system, travel costs etc. These alternative future scenarios are to be varied according to goals pronounced by participating actors, politicians or citicens. Data from model calculations in combination with GIS based information will give a platform for producing pedagogic illustrations including land use maps and indicators. We will stress our efforts in communicating and discussing how the future development could be influenced by using the means and methods available within the framework of integrated urban planning in a metropolitan region. We suggest that the study in practice focuses on a part of the Stockholm Region, for example the souther part (Södertörn) with perspectives towards the countie further south (Sörmland and Östergötlan) and the wider Mälar region. Future challenges for Södertörn include the management of 120 000 more inhabitants or more to the year 2030, to foster social and economic integration within this part of the region, improve the quality of life, increase the attractivity and to stimulate renewal and growth of business within a polycentric structure. What can we achieve by a wise development of the physical structure in this part of the region if we also want to hamper the growth of traffic, use already built/determined infrastructure efficiently, eliminate bottlenecks and reduce the overall negative impact of transport on human beings, the urban environment and the nature (environmental effects in a wide sense)? How can accessibility be improved in all parts of the region? How can attractive locations for establishment and development of business and trade in various parts of the region be developed? The results will provide input to next generation Regional Plan for the Stockholm (Mälar?) region, the public and private actors on Södertörn and in a wider region. The results will also provide valueable knowledge of general interest form local municipalities, transport administrations and other actors on local, regional and national level in other metropolitian areas in Sweden and EU. Toola and methods will be improved and become more communicative while also stiumulating learning proccesses and political dicsussions on goals for the future development. In the very end we want to contribute to a sustainable urban development which improves the quality of life and strengthens the economic development while simultaneously improving the servic quality on the roads
Item type: