National Transport Library Research Database

Hållbar utformning och förvaltning av vägrummet genom ett livscykelperspektiv (Sustainable design and management of the roadscape through a life cycle perspective)

  • Delshammar, Tim
  • Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Universitet eller högskola, 202100-2817
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2007-05-01 -- 2009-12-31 ; 751000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2007:4099
  • Trafikverket 2010/4628
Subject(s): Online resources: Abstract: Vägrummet består inte bara av de ytor som är avsedda för att köra, cykla eller gå på. Vägens sidoområden är en central del av den gestaltning som vägrummet får och bidrar i hög utsträckning till upplevelsen och användningen. Detta projekt fokuserar på förvaltningsaspekterna relaterade till utformningen för sidoområden och andra ej trafikerade ytor i anslutning till väganläggningar. Det kan vara olika typer av ”restytor” som t ex refuger, mittremsor och ytor omgärdade av cirkulationsplatser; och sidoytor som ansluter till det omgivande landskapet med olika gestaltningsidéer på skalan från det konstnärliga och trädgårdsmässiga till det landskapligt anpassade och naturlika. Projektets ska visa relationerna mellan de krav på förvaltningsnivå som byggs in genom utformning och materialval och den förvaltningsnivå som anläggningarna får. Drift och underhåll av restytor och sidområden medför ofta stora kostnader per ytenhet och insatstillfälle på grund av de kan vara svårtillgängliga och geografiskt utspridda vilket medför en hög andel transportkostnad. Som exempel kan nämnas ogräsbekämpning på refuger med platt- eller stenbeläggning. Insatserna kräver ofta olika avspärrningsåtgärder för att skydda mot olyckor vilket både är kostsamt och medför störningar för trafikanterna. Genom att minimera behovet av driftsinsatser kan också miljöbelastningen minska. Målet är att utveckla och förmedla kunskap om dessa relationer så att i första hand projektörerna blir mer medvetna om förvaltningsaspekterna på de anläggningar som ritas. I genomförandet avses engageras 2-4 ”forskningstraineer” i form av yrkesverksamma inom Vägverket, från konsulter eller motsvarande som arbetar med egna delprojektet med stöd och handledning av seniorforskare under en avgränsad tid. Syfte och mål Detta projekts övergripande målsättning är att utveckla planerings- och projekteringsskedets utformning av vägrummet för att skapa bättre förutsättningar för en uthållig förvaltning. Populärt utryckt handlar det om att ”tänka efter före”. Det gäller hela vägen från övergripande planering av vägrummet till val av ytmaterial, placering av utrustning som skyltar, belysningsstolpar etc. Eftersom utformningen har stor betydelse för framtida driftskostnader är det viktigt att besluten i planerings- och projekteringsskedet fattas med en hög medvetenhet om förutsättningarna för den kommande driften under förvaltningsskedet. Projektet syftar till att visa hur väl eller illa utformning och materialval för utemiljöer i anslutning till vägar och väganläggningar rimmar med den nivå på förvaltningen som miljön får. Målet med projektet är att utveckla kunskaper om dessa relationer som ska kunna användas för att förbättra projektörernas kunskaper om och förmåga att ge en hållbar utformning av vägrummet. En utformning som ger anläggningar med driftsbehov som överensstämmer med de förvaltningsresurser som står till buds. Ett delmål är att skapa en mötesplats mellan praktiker och forskare genom att engagera praktiker i projektarbetet i form av forskningstraineer. Genomförande I projektets genomförande ingår litteraturstudie och fallstudier i befintliga vägmiljöer med fokus på anlagda ”restytor” och sidoområden. Både hårdgjorda och gröna delar ska ingå. De objekt som ska studeras väljs ut så att de är representativa avseende huvudtyper av vägrum och förekomst i olika delar av landet. Fokus ska vara på bedömning av kvaliteter idag som en frukt av relationen mellan gestaltningen/materialvalet och drifts- och underhållsinsatser. Kunskapen som ska utvecklas i projektet kan beskrivas i en modell som grovt bygger på tre nivåer av gestaltningens/materialvalets inbyggda/inneboende krav på drifts- och underhållsskedet och dess resurser. Förvaltningsresurserna består av • tid (pengar) • kompetens hos personalen och tillgänglig teknik för driften samt • organisationens effektivitet/anpassning/möjligheter för utförandet av arbetet. I projektet ska bedömas en rad väganläggningar av olika typ utifrån hur väl förvaltningen har svarat mot de krav som byggts in genom gestaltningen och om anläggningarna klarat att vidmakthållas. Därefter görs en analys av hur resurssituationen är inom de tre olika typerna av resurser för förvaltningen för att försöka klargöra vilka förutsättningarna varit och vari eventuella brister ligger. I ett andra steg analyseras och diskuteras några av de mest intressanta exemplen för att se hur gestaltning/materialval kunde gjorts annorlunda för att stämma överens med de tillgängliga förvaltningsresurserna. Dessa analyser ska leda till riktlinjer och rekommendationer för en uthållig utformning av vägrummet. Projektets genomförande föreslås ske i ett samarbete mellan kärnområde Landskapsutveckling vid SLU Alnarp, Inst för teknik och samhälle på LTH, Vägverket konsult och Ramböll. Både SLU och LTH har arbetat med FoU-projekt inom dessa frågor sedan länge och Vägverket konsult och Ramböll står för en bred erfarenhet av de praktiska aspekterna. Projektet leds av seniorforskare med bred erfarenhet av området. För att ge möjlighet till inväxt av kunskap från praktiken och för att skapa kontaktytor för implementeringen så avses forskargruppen kompletteras med ”forskningstraineer”. Forskningstraineer är en metod som sedan ett par år använts inom SLU Alnarp för att dels bredda rekryteringen till forskarutbildningen men också som fortbildning för yrkesverksamma. Traineeupplägget har också likheter med de stipendier till yrkesverksamma som delas ut av Stiftelsen Arkus. Idén är att yrkesverksamma får arbeta med ett eget forskningsprojekt under en begränsad tid i nära samarbete med handledare från universitetet (hittills har perioder om 6 månader använts) och där upplägget är en kortversion av en forskarutbildning. Alla steg ska gås igenom av att formulera och avgränsa projektet, seminarier under projekttiden för att diskutera upplägg, resultat etc., litteraturseminarier, ge och ta kritik, medverkan i undervisningen, populärvetenskaplig publicering, upprättande av rapport etc.Abstract: Roadscape consists not only of the surfaces that are intended to run, cycle or walk on. Roadside areas is a key part of shaping the roadscape and may contribute largely to the experience and use. This project focuses on the management aspects related to the design of the side areas and other non-trafficked areas related to road facilities. There can be various types of residual plots "such as refuge, central reservations and areas surrounding the roundabouts, and side surfaces that connect to the surrounding landscape with different shaping ideas on the scale of the artistic and horticultural terms with the country created custom and nature alike. The project will demonstrate the relationships between the requirements of government built into the design and material selection and the management level who farms sheep. Operation and maintenance of residual plots and sidområden often entail significant costs per unit area and the operation time because they can be easily accessible and geographically dispersed resulting in a high percentage of transportation cost. For example, weed control on the islands of the plate or stone coverings. Efforts often require different roadblock measures to protect against accidents, which is both costly and cause disruption to road users. By minimizing the need for operational activities can also reduce the environmental burden. The goal is to develop and communicate knowledge about these relationships so that the first designer are becoming more aware of the administrative aspects of the facilities are drawn. The implementation for involvement 2-4 "forskningstraineer" in form of professionals in the SRA, from consultants or equivalent working with their own sub-project with support and guidance of senior researchers, for a limited time.
Item type: