National Transport Library Research Database

Implementering av kördynamik i körsimuleringsprogram (Swept path simulation Complements - Adaptation of the Path Planner R4 -)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2007-10-15 -- 2009-12-31 ; 450000 kronorRegistration number:
  • Vägverket TR80 A 2007:23467
Subject(s): Abstract: Körspårssimulering är en viktig del av väg- och gatuprojektering. VU PC 2 är utvecklad av Vägverket. Den kan anses vara en prototyp av körspårsprogram som uppfyller Vägverkets krav gällande realistiskt körsätt. En ersättare för VU PC 2 måste ta hänsyn till hjul-vridningshastighet och kunna göra simuleringar där bakaxeln följer den så kallade styrlinjen. Ett program har funnits möjliggöra detta, PathPlanner R4. Simtra AeroTech AB har idag en produkt, PathPlanner R4, som med få modifieringar uppfyller de krav Vägverket ställer på en körspårssimuleringsmjukvara. Projektets syfte är att åtgärda de brister som finns i R4 för att programmet skall uppfylla Vägverkets krav på ett körspårsprogram. Två saker som behöver åtgärdas i R4 har identifierats: 1. Det går inte att bygga spår med bakaxeln som utgångspunkt. 2. Det går inte att editera spår på ett användarvänligt sätt. Inom projektet ligger även att specificera ytterligare utvecklingsbehov för R4 ur Vägverkets synvinkel.Abstract: Swept path simulation is an important part of road and street design. VU PC 2 is developed by the Swedish Road Administration (SRA). It can be considered a prototype of swept path simulation software that meets the requirements of the SRA realistic driving. A substitute to VU PC 2 must take into account the wheel rotation speed and able to do simulations in which the rear axle follows the so-called control line. A software that could be a possible substitute is, Path Planner R4. Simtra Aerotech AB currently has a product, Path Planner R4, which with few modifications to meet the requirements of SRA. The purpose is to address the shortcomings of R4 so the software could meet the National Road Administration's requirements for a swept path simulation software. Two things need to be addressed in R4 have been identified: 1. One could not build the track with the rear axle as a starting point. 2. One ccould not edit tracks on a user-friendly way. The project should also specify further development of the R4 from the Swedish Road Administration's point of view.
Item type: