National Transport Library Research Database

Implementering av trafik i korsning som en mikromodell i RuTSim (Implementation of traffic in the intersection as a micro-model of RuTSim)

  • Tapani, Andreas
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-08-03 -- 2012-12-31 ; 1940000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2009:31827
Subject(s): Abstract: Trafikmodeller baserade på mikrosimulering är ett allt viktigare verktyg för trafikanalys. På grund av den detaljerade trafikbeskrivningen krävs olika mikrosimuleringsmodeller för simulering av olika trafikmiljöer. The Rural Traffic Simulator, RuTSim (Tapani, 2005), är en unik mikrosimuleringsmodell för landsvägstrafik. RuTSim har utvecklats av VTI med stöd av Vägverket. Modellen beskriver primärvägstrafiken för både mötesfria och tradtionella två-fältiga landsvägar. RuTSim innehåller dock endast enkla modeller för trafik i korsningar. Syftet med föreslaget projekt är att implementera den korsningsmodell som utvecklats i licentiatavhandlingen "Mikrosimulering av trafik i korsning", TRITA-INFRA 02-017 (2002), i RuTSim. RuTSim blir därigenom ett komplett verktyg för analys av landsvägstrafik. Projektet föreslås innefatta följande delar: 1. Analys och systemering av implementationen av ovan nämnda korsningmodell 2. Framtagande av programkod och implementering av denna i RuTSim 3. Kalibrering av den utökade RuTSim-modellen med hjälp av existerande data 4. Validering av den utökade RuTSim-modellen med hjälp av existerande dataAbstract: Transport models based on micro-simulation is an increasingly important tool for traffic analysis. Because of the detailed service description requires a different micro-simulation models for simulating different traffic environments. The Rural Traffic Simulator, RuTSim (Tapani, 2005), is a unique micro-simulation model for road traffic. RuTSim developed by the VTI with the support of the SRA. The model describes the primary way traffic for both free and esterified meeting tional two-field roads. RuTSim contains only simple models of traffic in intersections. The purpose of the this project is to implement the junction model developed in the licentiate thesis "Micro-simulation of traffic in the intersection," TRITA-INFRA 02-017 (2002), in RuTSim. RuTSim thereby becomes a complete tool for the analysis of road traffic. The project is proposed to include the following elements: 1. Analysis and systems analysis of implementations of the above-mentioned junction model 2nd The elaboration of program and implementation of this in RuTSim 3rd Calibration of the expanded RuTSim model using existing data 4th Validation of the expanded RuTSim model using existing data
Item type: