National Transport Library Research Database

INCLUDE - integrering av ekologiska, sociala och kulturella dimensioner i förvaltningen av vägar och järnvägar

  • Seiler, Andreas
  • Centrum för Biologisk Mångfald (SLU), Centrumbildning, 202100-2817
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2006-01-01 -- 2008-12-31 ; 2330000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2005:16468
Subject(s): Abstract: I juni 2004 utlyste Stiftelsen för miljöstrategisk forskning (Mistra) forskningsmedel på temat “Sustainable mobility”. Vårt konsortium svarade med ett forskningsförslag kallat “Land use for sustainable mobility”. Bland de sökande valde Mistra ut fyra konsortier som inbjöds till att utveckla detaljerade programförslag till april 2005. Vårt konsortium var den enda grupp som behandlade hur ekologiska, sociala och kulturella dimensioner skulle kunna integreras i förvaltning och planering av infrastruktur för att nå ett uthålligt transportsystem. Vårt programförslag, nu kallad ”INCLUDE”, har utvecklats i samarbete med Vägverket och Banverket, som tillsammans med ekologer, naturgeografer, kulturgeografer samt ingenjörer från olika forskningsorganisationer och myndigheter, tog initiativet till ansökan. INCLUDE och två andra konsortier har nu tilldelats villkorat forskningsbidrag av Mistra för en första fas på tre år. Förutom Mistra har fem myndigheter lämnat avsiktsförklaringar som garanterar ett substantiellt stöd för programmet. Fyra av dessa myndigheter, bland dem Vägverket, förutsatte dock att en ansökan skulle inkomma till de reguljära FoU-utlysningarna hösten 2005, vilket sker härmed. INCLUDE ämnar skapa förutsättningar för utveckling av långsiktiga strategier för att på sikt kunna uppnå ett miljömässigt uthålligt transportsystem. Att åstadkomma en tillväxt i transportsystemet utan att samtidigt öka belastningen på ekosystem och samhällsstrukturer kräver inte bara en utvecklad teknisk hantering av själva transporterna, utan också en bred förståelse av hur transportsystemets fysiska egenskaper och dagens planeringsprocesser påverkar markanvändning, infrastruktur och samhälle. Vår vision är en framtida infrastruktur som är väl anpassad till landskapets inneboende natur- och kulturmiljöegenskaper och som tillför landskapet nya värden och kvaliteter som harmoniserar med miljökvalitetsmålen på såväl nationell som internationell nivå. För att uppfylla denna ambition krävs att miljöpolicy integreras med kunskaper om samband mellan effekt och respons i den ackumulerade miljöpåverkan. Integreringen måste utgå ifrån aktuella beslutsprocesser och samtidigt lägga grunden för begreppsliga och metodmässiga förbättringar i infrastrukturplaneringen. Landskapets funktionella system och därmed själva påverkan på landskapet är mycket komplexa och involverar många olika perspektiv och intressen som varierar dynamiskt i både tid och rum. För att skapa förståelse för och implementera vårt arbete hos olika intressenter och slutanvändare kommer det att krävas enkla men eleganta, robusta men illustrativa verktyg som kommunicerar begrepp och metoder. Genom INCLUDE vill vi bidra till att denna vision förverkligas genom att demonstrera hur ett urval av problem kan identifieras och implementeras. Vårt program kommer att koncentreras och fokuseras på fyra frågeställningar: • Vad är ett uthålligt landskap, vilka är kriterierna och de indikatorer som kan mäta och göra det möjligt att utvärdera en uthållig utveckling av biologisk mångfald och kulturmiljövärden i landskapet? • Hur påverkar infrastruktur ekologiska, sociala och kulturella värden i landskapet samt hur påverkas människors upplevelser av rekreation? Vilken är den kritiska påverkan på miljökvaliteter, funktioner, upplevelser och processer relaterade till uthållighet? Vilka är gränserna och trösklarna för påverkan? • Hur kan påverkan och dess konsekvenser bedömas, förutses, värderas och kommuniceras till intressenter, planerare och beslutsfattare. Vilka verktyg behövs för att integrera våra kunskaper i såväl i planeringsprocessen som i allmänhetens medvetande? • Vilka möjligheter har vi att förbättra dagens situation? Vilka mått kan implementeras och hur kan vi påverka planeringsprocessen för att stärka förståelse och hänsyn för landskaps- och uthållighets värden? Vi kommer att fokusera våra insatser på de två mest karakteristiska och samtidigt minst tydliga effekterna av infrastrukturen: barriäreffekter och störningseffekter. Dessa relaterar till tillgänglighet, konnektivitet, landskapsuppfattning och värden av olika slag för såväl människor, djur och växter. Vår intention är att utveckla ett tvärvetenskapligt angreppssätt där geografisk information och immateriella värden förenas i en verktygslåda som skall kunna användas i rumslig infrastrukturplanering. Vårt arbete kommer att organiseras genom internationella workshops, fyra kärnprojekt som vart och ett tar upp ovanstående frågor och vilkas resultat kommer att syntetiseras och kombineras för att skapa de nödvändiga verktygen och applikationerna. Projektets första fas på tre år kommer att fokusera på utveckling av kunskap och test av applikationer, som demonstreras och förfinas i programmets andra fas (som nyförhandlas efter fas ett). Vi kommer att arbeta på lokal, regional och (inter-) nationell skalnivå i olika studieområden längs en gradient från skogliga via rurala till urbana landskap i såväl Västeuropa som Östeuropa. Implementering av våra resultat i den svenska infrastruktur- och samhällsplaneringen kommer att ske genom nära samarbeten med berörda myndigheter, intresseorganisationer och privata aktörer. Tack vare att behovet av metoder för att hantera den kumulativa påverkan av transportinfrastrukturen på landskapet och landskapets uthållighet är mycket likartat internationellt; och eftersom vi arbetar med och involverar flera internationella experter i vårt konsortium, tror vi att INCLUDE kommer att kunna ge ett betydelsefullt internationellt bidrag till byggandet av det långsiktigt uthålliga samhället.
Item type: