National Transport Library Research Database

Inledande litteraturstudier inom området Euro 5 & 6 (WLTP) (Introductory literature studies within the area euro 5&6 (WLTP))

  • Hovmark, Sten
  • AVL MTC Motortestcenter AB, Svenskt företag eller organisation, 556548-1867
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-06-05 -- 2009-12-31 ; 320000 kronorRegistration number:
  • Vägverket SA80 A 2009:23063
  • Trafikverket 2010/9528
Subject(s): Online resources: Abstract: Under arbetet med Euro 5 och 6 för lätta fordon var Sverige genom Vägverket en aktiv deltagare i MVEG. Flera viktiga förslag från Sverige implementerades i genomförandeförordningen 692/2008 till förordningen 715/2007. Ett antal frågor kunde dock inte lösas då. Dessa har EU Kommissionen presenterat i sin kommunikation 2008/C 182/08. Många av dessa frågor var sådana som Sverige genom Vägverket drev i MVEG. Sverige har traditionellt varit aktivt i avgasfrågor inom EU och det ställs höga förväntningar på att vi även fortsättningsvis skall vara det. Inför det vidare arbetet har vi identifierat några frågor som är av särskilt intresse för Sverige, • Kalltemperaturkrav för bensin/etanol och eventuellt för dieseldrivna bilar. • Avdunstningskrav som säkerställer funktion under bilens livslängd och verkliga förhållanden särskilt med beaktande av bensin inblandad med etanol. • Framtida krav på etanolbilar särskilt med beaktande om nivå och mätmetod för kolväteutsläpp. För att skapa underlag för vidare arbete och ett mätprogram som skall genomföras under hösten 2009 genomförs en litteraturstudie. Denna har betoning på de två första punkterna ovan. När litteraturstudie har kommit så långt att det går att dra slutsatser från den för vidare arbete hålls ett avstämningsmöte om kommande arbete. Inför kommande arbete om framtida krav på etanolbilar inhämtas också kunskap från IEA-AMF projektet METEV.Abstract: During the work with euro 5 and 6 for light duty vehicles Sweden was through National Road Administration an active participant in MVEG. Several important proposals from Sweden were implemented in the implementation regulation 692/2008 to the regulation 715/2007. A number questions could not however be solved then. These have EU the commission presented in their communication 2008/C 182/08. Many of these questions were also driven by Sweden through National Road Administration in MVEG. Sweden has traditionally been active in exhaust regulation within EU and there is also high expectations on that Sweden will contiune to support the work. Before the wider work, we have some identified questions that are of special interest for Sweden, • Cold temperature requirements for petrol/ethanol and possible for diesel driven vehicles. • Requirements on evaporative emissions that ensures function during the car 's useful life and real world driving special with regard to petrol blended with ethanol. • Future requirement on ethanol cars special with taking into consideration about limit value and measurement method for hydro carbons. In order to create bases for further work and a carring out a measurement programme a litterature study will take place. This has emphasis on the two first points above. When the literature study have come so longly that it is possible to draw conclusions from it a reconciliation meeting is held about future work. Before further work on future requirement on ethanol cars also knowledge from IEA-AMF the project METEV is incorporated in the project.
Item type: