VTI National Transport Research Database

Insamling av LTPP-data (Collecting LTPP-data)

  • Göransson, Nils-Gunnar
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-01-01 -- 2011-12-31 ; 2265000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2005:16448
Subject(s): Abstract: Målsättningen med projektet är att samla in, bearbeta och leverera högkvalitativa data till utveckling av tillståndsförändringsmodeller mm. VTI hade under år 2000 ett uppdrag av KFB att utveckla sprickinitierings- och sprickpropageringsmodeller för sprickor som uppstått på grund av trafikbelastning. Dessa modeller utvecklades med hjälp av data som samlats in i detta projekt. Ett annat exempel är att VTI, på uppdrag av VV, utfört validering av beräkningshjälpmedlet för dimensionering av vägars bärighet, PMS Objekt. I första etappen ingick delmomentet för nybyggnation. Arbetet pågick under 2003 och 2004. Andra etappen behandlade delmoment förstärkning och resultatet presenterades i början av 2005. Uppföljningen av observationssträckor har pågått sedan 1984. De första åren gjordes mätningar på ett mycket begränsat antal sträckor. Antalet observationssträckor har efterhand utökats och uppgick vid utgången av år 1999 till 621 st. fördelade över 62 olika objekt. Inför år 2006 är 359 sträckor aktiva, fördelade på 36 objekt. Från och med 2002-02-11 blev databasen LTPP-ÅÅÅÅ.mdb tillsammans med Manual till LTPP-ÅÅÅÅ.pdf (Göransson & Wågberg) tillgängliga via VV:s hemsida. Tanken är att databasen ska uppdateras årligen. Således står ÅÅÅÅ för det senaste årtal som data insamlats under. Under år 2006 genomförs följande aktiviteter: • Besiktning av samtliga aktiva sträckor. Vid besiktningen, som görs till fots, identifieras, klassificeras och kvantifieras förekommande skador och defekter enligt "Bära eller brista", handbok för tillståndsbedömning av belagda vägar. Besiktning måste genomföras varje år på varje sträcka eftersom skador kan uppstå och utvecklas tämligen snabbt. • Mätning med vägytemätbil genomförs ca vartannat år på respektive objekt. Det innebär att mätningar kommer att genomföras på ungefär hälften av objekten/sträckorna under år 2006. Spår- och längsojämnhets-utvecklingen följer ett relativt linjärt förlopp varför förlusten av årliga mätdata bedöms kunna accepteras. • På objekt som åtgärdats under år 2005 och kommer att åtgärdas under år 2006 genomförs följande mätprogram före åtgärd: fallviktsmätning, tvärprofilmätning, RST-mätning och besiktning. Året efter åtgärd utförs: fallviktsmätning och RST-mätning. • Trafikdata samlas in vart fjärde år från Vägverket. • Klimatdata hämtas från SMHI:s väderstationer årligen. • Insamlade data bearbetas, kvalitetskontrolleras och läggs in i databasen (Microsoft Access). • Lägesrapport (VTI notat) färdig 2006-12 • Överföring av uppgraderad databas till Vägverkets hemsida sker årligen.Abstract: The Swedish LTPP-programme started 1985. Distress surveys and measurements with Road Surface Tester are performed on a yearly basis. Other types of measurements are performed just before and after maintenance measures. All data are stored in a Microsoft Access database: Inventory data Deflection data Road survey data cross-profile data surface distress data traffic data environmental data material testing data Yearly report December 2006. The data base is yearly up-dated on the home page of Swedish Road Administration. LTPP= Long Term Pavement Performance
Item type: