National Transport Library Research Database

Integrerad reglering av broms och styrning för aktiv säkerhet hos tunga fordonskombinationer (Integrated braking & steering for active safety of heavy vehicle combinations – IBS TRUCK)

  • Laine, Leo
  • Volvo 3P, Svenskt företag eller organisation, 556013-9700
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2006-04-01 -- 2010-12-31 ; 3186000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL80 A 2009:8109
Subject(s): Abstract: Målet med projektet är att undersöka vilka möjligheter som finns att genom aktiv reglering förbättra säkerheten hos tunga fordonskombinationer med avseende på gir- och vältstabilitet. I dagsläget finns ESP (Electronic Stability Program) endast tillgängligt för dragbilar och singelfordon. Dessutom aktiveras endast bromssystemet för att upprätthålla stabiliteten. I framtiden kommer andra typer av ställdon bli tillgängliga, t.ex. aktiv styrning av fram- eller bakaxel. I detta projekt skall vi ta reda på hur man bäst utnyttjar dessa möjligheter för olika typer av fordonskombinationer. Projektet har också som mål att bygga upp kompetens på detta område såväl akademiskt (Chalmers) som industriellt (Volvo 3P).Abstract: The focus in the IRC project is on strategies for low power retardation (under 400 kw). Downhill cruising, which is a low power brake manoeuvre, is a challenging task for the driver. First of all a proper speed or distance to the vehicle ahead must be decided upon. To obtain and keep this speed the driver has to change gear and engage both foundation and auxiliary brakes, i.e. the driver must integrate the different parts of the brake system manually. The main problem is that the driver is given almost no feedback regarding vehicle mass, brake disc temperature and other important vehicle and environmental states. This makes it a challenging task to drive the vehicle in an efficient and safe way. There is a clear possibility that the driver will choose too high a speed combined with a poor distribution of retardation force between the auxiliary and foundation brakes which results in overheating of both the disc brakes (known as heat fading) and the auxiliary brakes (cooling system saturation).
Item type: