National Transport Library Research Database

Intermodala transporters integration i hamnverksamhet (Integration of Intermodal Transports in Port Operations)

  • Östlund, Bo
  • TFK-TransportForsK AB, Svenskt företag eller organisation, 556254-9468
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2006-03-01 -- 2009-10-31 ; 329000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2005:16600
  • Trafikverket 2010/22301
Subject(s): Notes: Resultatsammanfattning/Summary of project results: Activities in overseas ports is characterized by large flows of intermodal load carrying units which are often concentrated in certain days of the week, in connection with the calls of large ships. This results in large loads on the infrastructure connecting the port with its hinterland. Since a large part of the transports to and from these ports are carried out by road vehicles, this means a large load on the connecting road network. The purpose of this study is to examine the possibilities to achieve a greater share of railroad based intermodal transportation to/from overseas ports by developing internal handling and transportation systems that reduce internal transport within the port areas. The results of this study help identifying needs for deeper research. Dry Ports are based on a major port connected to a number of terminals where freight can be submitted and picked up the same way as at the real port. The concentrated flow of goods between these inland terminals and the port benefits other transport modes than truck, usually railway is used instead and in mainland Europe inland waterways are used. Among the usual services performed at the dry ports include: • Storage of cargo and empty load carriers • Custom clearance • Safety inspections of cargo and load carriers • Repairs to the containers Dry Ports are traditionally divided into three different categories depending on the distance between the dry port and the actual port. These are Distant Dry Port, Midrange Dry Port and Dry Port Close. Shuttles of containerised cargo increases the possibility of using railroad transport thus reducing automobile traffic to and from the port. The reduction in car traffic in and around the port leads to a reduced congestion and reductions of emissions and noise. Other advantages of using the dry ports can best be summarized like this: • They free up surface and reduce congestion in the port • They provide an opportunity to move the handling and storage of cargo carriers to cheaper, less congested land • Dry ports usually results in logistics cluster with jobs and improved logistics opportunities for local traders and manufacturing • Hauliers avoid queuing at the port and through the city and it reduces the time the truck is stationary and is able to perform more runs in the same period. The Port of Gothenburg began to work with railroad commuters, called RailPort in 1998. Since its inception, they have seen a very good growth, between years 2000 and 2008, the number of TEUs transported under the RailPort increased by approximately 17 % per year. In 2008, RailPort shipped about 340,000 TEUs and railroad transport accounted for about 50 % of all volumes. Currently, the commuters serve 26 different destinations in Sweden and Norway. In general, the representatives of the dry ports interviewed for this study, were pleased with the commuters. The commuters have given additional cargo volumes and in many cases new customers. The dry ports that have their roots in the haulage industry, they have also brought a whole new market to act on, inter-modal transport. This is perceived by all interviewees as very positive and a natural step to expand their business.Abstract: Bakgrund Transocean hamnverksamhet präglas av stora flöden av intermodala lastbärare vilka ofta är koncentrerade till vissa veckodagar, i samband med anlöp av stora fartyg. Detta innebär stora belastningar på den anslutande infrastrukturen. Eftersom en stor del av transporterna till och från dessa hamnar utförs med vägfordon innebär detta en stor belastning på det anslutande vägnätet. Det är av intresse att på olika sätt föra över de landbaserade in- och uttransporterna från dessa hamnar, från vägnätet till olika spårbaserade system. Samtidigt är det av intresse att utforma hamnarnas interna logistik- och hanteringssystem på ett sådant sätt att en ökad andel in- och utgående intermodala spårtransporter inte medför en ökad intern hantering samt fler och/eller längre interna transporter inom hamnanläggningarna. Ett problem är dessutom ofta att en växande andel vägtransporter, till och från stora hamnanläggningar, ofta på ett eller annat sätt kommer i konflikt med tätortsbebyggelse som nästan alltid förekommer i närheten av de områden där hamnarna är belägna. Ett annat problem inom den transoceana containersjöfarten är även att behoven av uppställnings- och lagringsutrymme för både lastade och tomma containers ständigt ökar. Möjligheten att öka kapaciteten i direkt anslutning till hamnen är dock ofta kraftigt begränsad. En möjlighet kan vara att hamnen kompletteras med ett externt uppställnings- och lagringsutrymme med spårbunden anslutning till hamnen. Därifrån kan sedan intermodala lastbärare transporteras spårbundet till/från hamnen i anslutning till fartygs avgång/ankomst. Behovet som föreligger kan delas upp i tre delar: 1. Det finns ett behov av att konvertera fjärrtransporter från vägtransporter till spårbundna transporter. 2. Det finns ett behov av att konvertera närtransporter från vägtransporter till spårbundna transporter. 3. Det finns ett behov av att minska andelen interna transporter med kostsam utrustning såsom grensletruckar. Det första behovet stämmer väl överens med transportpolitiska målsättningar om att öka andelen intermodala transporter på bekostnad av renodlade vägtransporter och därmed minska miljöbelastningen. Som exempel kan nämnas att Sveriges största transoceana hamn, Göteborgs hamn, arbetar aktivt med det första behovet (1) genom att driva intermodal tågtrafik mellan Göteborgs hamn och ett antal orter runt om i Sverige. Det andra behovet (2) är också relevant för Göteborgs Hamn med tanke på att trafiksituationen i Göteborgsområdet är ett hinder för hamnens utveckling och volymtillväxt. Det tredje behovet (3) är relevant för de flesta transoceanhamnar. Syfte och avgränsning Syftet med denna studie är att undersöka förutsättningarna för att åstadkomma en ökad andel spårburna intermodala transporter till/från transoceana hamnar genom utveckling av interna hanterings- och transportsystem som minskar de interna transporterna inom hamnområdena. Studien avgränsas till intermodala transporter som inom hamnområden lastas om mellan fartyg och spårfordon, samt vid landtransport lämnar eller anländer till hamnterminalen med spårfordon, för att sedan lastas om till/från vägfordon på terminaler utanför hamnområdet. Dessa terminaler kan både vara belägna i det aktuella hamnområdets geografiska närhet (några km) eller på ett stort geografiskt avstånd från denna. Metod och genomförande Projektet planeras att genomföras i följande steg: 1. Litteraturstudie 2. Studie av hur transoceanhamnar i andra länder arbetar för att öka andelen spårbundna transporter till och från hamnar. 3. Fallstudie - Transocean hamn · Kartläggning av transporterade intermodala enheter till och från hamnen · Kartläggning av effekterna av de befintliga intermodala tågpendlar till/från transoceana hamnar (Göteborgs Hamn) · Utredning av förväntade effekter av en etablering av en extern lagringsplats för intermodala enheter med spårbunden anslutning till hamnen. · Workshop, presentation av resultatet samt diskussion om förverkligande. 4. Analys och syntes 5. Dokumentation och avrapportering Förväntat resultat Projektet förväntas resultera i följande: · En probleminventering av hinder för en ökning av spårbundna transporter till och från hamnar · En tydligt bild av effekterna av etableringen av befintliga intermodala tågpendlar · En indikation om externa lagringsplatser kan vara ett intressant alternativ för att utveckla och möjliggöra expansion i hamnar.Abstract: Background Transocean port operations are characterised by an extensive flow of intermodal cargo receptors where the flow is concentrated to given weekdays, due to arrivals of large vessels, resulting in large stress to the connecting infrastructure. With the greater part being road transports, the connecting road network suffers large stress. It is of interest to transfer land-based in- and outbound transports from these ports from the road network to different rail based systems. At the same time, it is interesting to design internal logistic- and handling system in a way where in- and outbound intermodal rail transports does not contribute to an increased share of internal handling and/or longer internal transports within the port area. A problem is that an increasing amount of road transports, to and from greater port facilities often, in one way or the other, are conflicting with local settlements that are often situated near port facilities. Another problem within the trans-oceanic container shipping is that the need for put up areas and storage facilities for both loaded and empty containers are constantly increasing. The possibility to increase capacity directly connecting the port is usually strongly restricted. An alternative could be to complement the port with an external put up area along with a storage facility including railway connection to the port. Intermodal cargo receptors can thereafter be transported by rail between the port and the put up area /storage facility due to vessel departure/arrival. The existing need can principally be divided into three parts: 1. There is a need to convert long distant transports from road to rail. 2. There is a need to convert regional transports from road to rail. 3. There is a need to reduce the amount of internal transports with costly equipment such as straddle trucks. The primary need surely corresponds to the political objectives of transports to increase intermodal transports at the expense of dedicated road transports and thereby reduce the environmental stress. As an example; Sweden’s largest trans-oceanic port, The port of Gothenburg, takes an active part in the work for the first need (1) by operating/running intermodal train traffic between the port of Gothenburg and several places all over Sweden. The second need (2) is also relevant for the port of Gothenburg with respect to the traffic situation in the Gothenburg area/surroundings being an obstacle for the volume-based growth and the development of the port. The third (3) need is applicable to most trans-oceanic ports. Objective and delimitations The objective of this study is to examine the prerequisites to accomplish an increased amount of rail-based intermodal transports to and from transocean ports by developing internal handling and transport systems diminishing internal transports within port areas. The study is limited to intermodal transports that are loaded and reloaded between vessels and rail vehicles as well as land based transports arriving/departing to/from the port terminal by rail vehicles that are transferred to road vehicles on terminals outside the port area. These terminals can be located both in the very surrounding (a few kilometres) of the port area as well as within larger geographical area. Method and realisation The Project will be realised in the following steps: 1. Litterature study 2. Study of how other trans-oceanic ports are working to increase the contribution by rail transports to and from ports. 3. Case study – transocean ports - Survey of transported intermodal units to and from the port - Survey of the effects from present intermodal train shuttles to/from transocean ports (The port of Gothenburg) - Investigation of expected effects from an establishment of an external storage facility for intermodal units with rail connecting to the port - Workshop, result presentation and realisation discussion 4. Analysis and synthesis 5. Documentation and reporting Expected outcome The Project is expected to formulate: - A problem inventory of the obstacles for increased rail transports to and from ports - A clear view of the effects of an establishment of present intermodal train shuttles - An indication on whether external storage facilities can be an interesting alternative in order to develop and render it possible to expand ports.
Item type: