Abstract: I projektet kommer den s.k. COPATS-metoden (COmbined Poll And Travel Survey) att användas. Metoden går ut på att ställa det intrång en väginvestering orsaker mot den tidsvinst den ger. På så sätt kan man, via de tidsvärden som finns, skatta väginvesteringens intrångskostnad. Personer som är berörda av en väginvestering som skulle göra intrång men som också skulle ge upphov till tidsvinster får ingående besvara frågor om resvanor, boende, hur ofta de vistas i det aktuella området samt dessutom ta ställning till om de vill ha den planerade vägen eller inte.
COPATS har testats vid ett par tidigare tillfällen och presenteras utförligt i Ivehammars avhandling "How to deal with encroachment costs in Road Investment CBA" från Linköpings universitet 2006. I denna studie är tanken att utveckla metoden ytterligare. Ett lämpligt fallstudieobjekt väljs ut och metoden används sedan på detta.Abstract: In the project COPATS ((COmbined Poll And Travel Survey) will be used. In this method the encroachment a road investment causes is compared with the travel time it will save. In that way you can, with help of time values, estimate the encroachment cost of the road investment.
For a presentation of COPATS se Ivehammar 2006, "How to deal with encroachment costs in Road Investment CBA"