National Transport Library Research Database

ITS-lösningar som stöd för godstrafik till och från hamnar och andra omlastningsställen

  • Eriksson, Owen
  • IT-forskningsinstitutet Viktoria AB (Viktoriainstitutet), Svenskt företag eller organisation, 556542-4339
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2007-04-01 -- 2009-10-01 ; 2231000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2006:28500
Subject(s): Abstract: ITS-baserade lösningar kommer att vara viktiga verktyg för att åstadkomma effektiva, trafiksäkra och miljöriktiga godstransporter på väg. ITS-tjänster behöver utvecklas som medverkar till ökad samverkan mellan transportslagen och som innebär att kombinerade transportlösningar blir mera lättillgängliga och bärkraftiga. Hamnar och andra terminalanläggningar är ofta så lokaliserade att trafiken till och från anläggningen måste gå på högtrafikerade vägar och ibland genom tätbefolkade områden. Trafiksäkerhet och risker kopplade till farligt gods blir naturligtvis då extra viktigt. Eftersom stora godsmängder hanteras och flera transportslag är berörda så är en effektiv hantering av stor ekonomisk betydelse. Om transporterna till och från anläggningen kan samordnas bättre med hanteringen i anläggningen samt förväntad och aktuell trafiksituation bör det vara intressant för alla aktörer. Lösningar måste tas fram i samråd mellan berörda aktörer t ex hamnförvaltning, väghållare och åkerier. Effektiva transporter till från terminaler ligger i alla transportslags intresse. Trots att det finns stora förväntningarna på vad ITS-lösningar kan åstadkomma har det visat sig svårt att implementera nya IT-system och ITS-tjänster i praktiken. Något som gör detta speciellt svårt är att dessa tjänster är komplexa p.g.a. att de bygger på att flera olika teknologier, IT-system och aktörer som måste samverka. För att t.ex. åstadkomma ITS-tjänster som stödjer kombinerade transportlösningar krävs det att olika stationära, mobila IT-system och s.k. intelligent gods skall kunna interagera med varandra. En sådan samverkan förutsätter också att det finns en välstrukturerad decentraliserad informationsinfrastruktur där olika informationsslag kan hanteras på ett integrerat sätt. Detta gäller t.ex. information om hamnar och terminalanläggningar, godsinformation, fordonsinformation, väg- och trafikinformation samt geografisk information. Ett problem är dock att IT-systemen är bundna till olika leverantörer vilket gör att det finns stora problem när det gäller inter-operabilitet mellan olika IT-system. För att överbrygga dessa problem behövs standardisering på verksamhetsnivå (branschnivå) (s.k. vertikal standardisering). Detta betyder att standarder som beskriver begrepp, dataformat, funktionalitet ur ett verksamhetsperspektiv är mycket viktiga. Det har också skett ett omfattande standardiseringsarbete inom olika områden för att kunna utveckla ITS-tjänster, t.ex. när det gäller godsinformation, fordonsinformation, geografisk information samt väg- och trafikinformation. Problemet är dock att dessa standardiseringsinitiativ har utarbetats separat från varandra, men för att kunna skapa ITS-tjänster är det nödvändigt att skapa en informationsinfrastruktur som gör det möjligt att integrera information från flera områden. För att kunna realisera en sådan sammanhängande informationsinfrastruktur krävs det gateways som gör det möjligt att översätta eller kombinera olika typer av standardiserad information. Projektet bygger på att studera hur ITS-tjänster som stödjer flexibla, säkra och effektiva logistikprocesser bör vara utformade. Detta skall bl.a. ske genom att en prototyp kommer utvecklas som skall stödja en logistisk process som kräver omlastning mellan bil och båt. Prototypen skall bygga på olika standardiserade informationsslag: godsinformation, geografisk information, fordonsinformation samt väg- och trafikinformation. Projektet kommer att ha följande mål: • Realisera en informationsinfrastruktur baserad på de standarder som beskrivits ovan. • Skapa en testbed som bygger på ovanstående informationsinfrastruktur som skall kunna användas för att utveckla och på ett realistiskt sätt testa innovativa ITS-tjänster för transportbranschen. Samordning kommer här att sökas med projektet Test Site Sweden, speciellt med avseende på demonstrationsfasen i samband med ITS Världskongress 2009. • Identifiera, testa och implementera en realistisk prototyp (ITS-tjänst) som stöd för hantering av tung trafik med tonvikt på godstrafik till och från hamnar och andra omlastningsställen. Denna protyp skall demonstreras i samband med ITS Världskongress 2009. Samverkan kommer att sökas med pågående projekt inom Lindholmen Science Park, Security Arena. • Beskriva en logistisk samverkansprocess som visar hur ITS-tjänsten på ett realistiskt sätt skapar möjligheter för en effektiv, flexibel och säker transport för företag och kunder. • Beskriva hur ITS-tjänsten och den logistiska samverkansprocessen på ett realistiskt sätt skapar möjligheter till att uppnå transportpolitiska som mål säkerhet, miljö och framkomlighet. Den prototyp som kommer att utvecklas skall bygga på att godset på ett intelligent sätt skall kunna kommunicera med med lastbärare och/eller fordon.Abstract: Abstract not available
Item type: