Abstract: Drift och underhåll har fått i uppdrag av GD att utifrån ett effektiviserings- och kundfokus arbeta mot visionen Vägverket ska bli världsmästare i drift och underhåll (DoU). I handlingsplanen för DoU lyfts vikten av att klargöra hur Vägverket uppfattas och vilken känsla som Vägverket ska lämna efter sig hos kunder och andra intressenter. Ett kommunikativt förhållningssätt och en kommunikationsplan ska stödja denna känsla. I november genomfördes en workshop med medarbetare från DoU som resulterade i ett antal prioriterade utmaningar med koppling till intern och extern kommunikation. Nästa steg i arbetet är att utifrån de prioriterade utmaningarna ta fram en kommunikationsplan som omfattar en kommunikationsstrategi för de kommande tre åren och en aktivitetsplan med operativa mål för 2009. Vägverket ser dessutom ett behov av att ta fram ett kommunikativt förhållningssätt för Drift och underhåll som tydliggör hur området ska kommuniceras internt och externt med fokus på kundnytta.
) Kommunikationsplan för Drift och underhåll med både ett internt och ett externt perspektiv. Kommunikationsplanen ska omfatta en strategi som löper över tre år och en operativ plan för 2009. Rewir anser att innehållet i kommunikationsplanen ska besvara såväl övergripande kommunikationsstrategiska frågeställningar kopplat till verksamhetsmålen, som taktiska där kanalval, tidsplan och budskap för specifika kommunikationsaktiviteter beskrivs på ett tydligt och konkret sätt.
Kommunikationskoncept för Drift och underhåll (eller kommunikativt förhållningssätt) levandegör både vad och hur vi ska kommunicera. Syftet med ett kommunikationskoncept är att skapa igenkänning hos mottagaren. Ett kraftfullt kommunikationskoncept sänder rätt signaler till mottagaren på mycket kort tid vilket gör kommunikationen kostnadseffektiv.Abstract: Abstract not available