National Transport Library Research Database

Kostnadseffektiva pålitliga elektroniksystem (CEDES) (Cost Efficient Dependable Electronic Systems - CEDES)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2004-10-01 -- 2010-12-31 ; 7480000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL80 A 2008:73344
  • Trafikverket 2010/2267
Subject(s): Online resources: Abstract: CEDES syftar till att utforska, utvärdera och demonstrera kostnadseffektiva metoder för feltolerans och felhantering i säkerhetskritiska fordonsbaserade elektroniksystem. Huvudinriktning är att studera programvarubaserade mekanismer, vilka erfordrar minimal hårdvaruredundans, för att uppnå erforderlig systemsäkerhet. Projektet bidrar till att uppfylla de i IVSS-programmet överenskomna målen enligt: 1. Transportpolitiskt mål: Ett medel att förbättra trafiksäkerheten (nollvisionen) är att införa aktiva säkerhetssystem som standardutrustning i nyproducerade fordon. Det förutsätter att kostnaden för sådana system sänks radikalt vilket är huvudmålet med projektet. 2. Näringspolitiska mål: Projektet syftar till att utveckla tekniskt och ekonomiskt konkurrenskraftiga mekanismer, utvecklingsprocesser och verktyg för att uppnå feltoleranta elektroniksystem i aktiva säkerhetssystem. Marknaden för sådana system förespås öka dramatiskt vilket möjliggör en stark tillväxt i underleverantörsledet med nya arbetstillfällen både i etablerade och nya företag. 3. Kommersiella mål: Svensk fordonsindustri är kontinuerligt beroende av nya konkurrenskraftiga och kommersialiserbara tekniska lösningar för en global marknad. Framtida elektroniska fordonssystem kommer att ställa mycket höga krav på pålitlighet och feltolerans. De svenska varumärkena kommer att vara bland de första med introduktionen av aktiva säkerhetssystem. Mycket högt ställda krav på pålitlighet måste uppfyllas då säkerhet är ett kärnvärde för de svenska fordonstillverkarna. Kostnadseffektiva metoder och tekniska lösningar är därför helt nödvändiga för en fortsatt stark konkurrenskraft.Abstract: The main focus will be to study and invent software-based fault tolerant mechanisms that require a minimum of hardware redundancy. This research is expected to result in new cost-efficient fault detection methods with high coverage. The resulting mechanisms will be possible to integrate into vehicle architecture with standardised middleware interfaces and modules (e.g. AUTOSAR or EAST). Apart from the technical systems, the project will also address the process of how to specify and develop such mechanisms in a vehicle development process.
Item type: