National Transport Library Research Database

Kund- och agentinitierade intermodala transportkedjor (Customer and agent initiated intermodal transport chains)

  • Jensen, Arne
  • Göteborgs universitet, Universitet eller högskola, 202100-3153
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-03-01 -- 2010-12-31 ; 1587000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2008:76601
Subject(s): Abstract: Projektet studerar två nya möjligheter för ökning av de intermodala transporternas marknadsandel. I kundinitierade transportkedjor studeras hur stora internationella koncerner av långsiktiga strategiska skäl ingår partnerskap och designar intermodala transportsystem som sedan upphandlas på marknaden. Deras syfte är att uppnå tillräckligt konsoliderade godsvolymer för att skapa kostnadseffektivitet och acceptabel transportkvalitet. I agentinitierade intermodala transportkedjor studeras hur intermodala transportsystem initieras och designas av "change agents" som koordinerar små transportköpare regionalt så att tillräckligt konsoliderade volymer skapas för övergång till intermodala transporter för avlastare i områden där denna service annars inte skulle komma till stånd. Syfte och forskningsfrågor: Projektets instrumentella syfte är att öka våra kunskaper om, och förståelse för, hur två helt nya segment av intermodala transportkedjor initieras och utvecklas: kund- respektive agentinitierade intermodala transportkjedjor. Detta instrumentella syfte kan betraktas som ett verktyg för att förverkliga vårt övergripande mål som är att bidra till ökade marknadsandelar för för intermodala transporter nationellt och transnationellt genom att förse de två segmenten med tillräcklig konkurrenskraft på marknaden. Forskningsfrågor: - Varför, av vem och hur initieras kund- och agentinitierade intermodala transportkedjor och hur ser processens första faser ut? - Finns det faktorer i transportsektorns marknadsstruktur eller bland avlastarna som kan försvåra utvecklingen av kund- och agentinitierade transportkedjor (utvecklingshinder) - Vilka analytiska begrepp och verktyg skulle kunna underlätta för transportpolitiska och/eller företagsstrategiska analytiker när de vill analysera potentialen och bärkraften i specifika fall där kund- eller agentinitierade transportkedjor förefaller intressanta? - När kommer huvudtransportörer (tågoperatörer, åkerier och andra aktörer) in i processen? - Hur utformas konsortier och kontrakt? - Hur och i vilken utsträckning kommer infrastrukturägare, kommuner, regioner och katalysatororganisationer (nationella och övernationella) in i processen? - Vilka aspekter av informationssystem mellan kritiska länkar i intermodala transportkedjor behöver integreras ytterligare för att främja utvecklingen av kund- och agentinitierade intermodala transportkedjor? - Vilka teknologier och tekniska komponenter kan stödja utvecklingen av kund- och agentinitierade intermodala transportkedjor (lastbärare, järnvägsvagnar, hanteringsutrustning, bilar, lok, IT för "tracking and tracing" etc.)? - Vilka riktlinjer och belutsregler för transportpolitiker och företagsstrateger kan rekommenderas med ledning av forskningsresultaten? Metod: Forskningen kommer att använda fallstudier som huvudmetod. Såväl påbörjade initiativ till kund- och agentinitierade transportkedjor som potentiella fall med goda odds kommer att studeras. De ovan formulerade forskningsfrågorna är både sekventiella och interrelaterade. Därför förefaller ett angreppssätt i två steg vara lämpligt. I ett första steg görs systembeskrivningar och problemidentifieringar medan steg nummer två ägnas åt förklaring och problemlösning. Förväntat resultat: I alla intermodala transporter är det utomordentligt viktigt att skapa skalekonomi. Vårt projekt förväntas genom bl.a. koordinerad godskonsolidering ge följande bidrag till en positiv utveckling av de intermodala transporterna, särskilt mellan landsväg och järnväg: - Förbättrad kostnadseffektivitet hos intermodala transporter jämfört med deras konkurrerande alternativ - landsvägstransport. - Förbättrad transportkvalitet i termer av både frekvens, tillförlitlighet och godskomfort genom beaktande av de två studiesegmentens speciella förutsättningar. - reducerat transportarbete med lastbil och därigenom minskad klimatpåverkan och köbildning på vägarna samt även minskad totalkostnad för transportproduktionen. - Genom alla dessa effekter påtagligt förbättra den företags- och socioekonomiska konkurrenskraften hos intermodala transporter i Sverige och Europa och i synnerhet göra detta i regioner med låg eller medelhög spatiell efterfrågetäthet.Abstract: The research within project “Customer and Agent Initiated Transport Chains” focus two new evolving segments for intermodal transport in Europe, customer and agent initiated intermodal transport chains. These segments represent a high market potential for intermodal transport and it is vital that new knowledge can be created that represent all the special characteristics of these two segments. The most critical barrier to the exploitation of the potential of the two segments is lack of knowledge in organisational, market, operational and technological dimensions of how to initiate and design processes for transport system development and realisation. The purpose of our research proposal is to create such knowledge. In terms of method, action research will be used where possible. This means that the researcher will make contribute to transport system development and create general scientific knowledge at the same time. This knowledge is a necessary platform for analyses and development of efficient transport systems for the two segments for all analysts and decision makers in the sector such as public transport policy makers and analysts, private company strategists from carrier as well as shipper companies, and also for the academic sector as regards education and continued research and development. In summary, the ultimate aim of our proposed research is the production of new knowledge of high relevance for all parties involved in intermodal transport. Such knowledge is important for all countries and regions in Europe, particularly in regions where transport economies of scale is difficult to bring about in intermodal transport such as countries participating the ERA-NET.
Item type: