Abstract: I Skåne har vi under föregående år och kommer under kommande år att har större underhållsåtgärder på våra mest trafikerade vägar. Efter fjolårets förstärkningsarbete av en etapp på väg E6 har vi försökt sammanställa såväl kundsynpunkter som egna erfarenheter för att kunna genomföra kommande projekt med så lite störningar som möjligt för våra kunder men samtidigt säkert och effektivt.
Något vi uppmärksammat och som även beskrivits i Eva Liljegrens rapport gällande olyckor kopplade till vägarbeten är att det inträffar mycket upphinnandeolyckor vid vägarbeten på hårt trafikerade vägar. Trafikanterna upptäcker inte i tid att framförvarande fordon bromsar, vilket kan leda till olyckor med flera fordon inblandade. Vi har sedan tidigare nyttjat plåtvägmärket A34, varning för kö, men trafikanterna uppmärksammar ofta inte dessa tavlor.
I samband med detta väcktes idén om mobila VMS-skyltar som endast tänds när det uppstår kö eller hastigheten sänks avsevärt. Detta vill vi nu testa och utvärdera såväl effekt som synpunkter från kunder. Tanken är att sätta detektorer i anslutning till chikanen eller den fysiska hastighetsnedsättningen och sedan ha ett antal VMS-tavlor på olika avstånd som tänds när låga hastigheter detekteras.Abstract: Abstract not available