National Transport Library Research Database

LCC-aspekter på väginvesteringar (Development of Trafikverket's Life Cycle Cost-system)

  • Fridh, Lars
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-08-01 -- 2013-12-31 ; 5960000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 A 2008:69533, 2009/7331, HKNDIA 2007:5025
  • Trafikverket 2010/1839
Subject(s): Abstract: Projektet går ut på att utarbeta riktlinjer så, att beslut i projekteringsskedet fattas utifrån ett LCC-tänkande. Principen för ett LCC-tänkande är, att kostnaden för en investering eller åtgärd blir minimal över tiden för en funktion eller efterfrågad effekt. I dagsläget existerar inget formaliserat arbetssätt för att beakta framtida kostnader såsom drift- och underhållskostnader i projekteringsskedet. Framtida drift- och underhållskostnader beaktas idag endast som schablonvärden oberoende av teknisk lösning. Därför blir det grundläggande beslutsunderlaget vid investeringar och åtgärder investeringskostnaden. År 2008 investerade vägverket 9,8 miljarder kronor på ny- och ombyggnation av vägnätet och kostnaden för drift och underhåll av det befintliga vägnätet uppgick till 8,3 miljarder. Potentialen att spara pengar genom att beakta LCC-aspekten vid väginvesteringar är alltså stor. Projektet är finansierat av Vägverket men kommer vid en fortsättning omfatta även järnvägsinvesteringar Uppföljningsstudien av vägprojekt med fokus på LCC omfattar bl.a. vad som är rimligt att följa upp, vad som följs upp idag och hur kan denna data användas. Projektet har f n ett beslut om finansiering fram till licentiatexamen vid halvårsskiftet 2010. Projektresultat fram till dags dato visar, att projektet har god bärighet för en fortsättning fram till en doktorsdisputation. Syftet med projektet är, att åstadkomma en modell, som kan tillämpas för att på bättre sätt än hittills arbeta med LCC i projekterinsskedet. Såväl från regeringens sida som från de stora beställarnas sida framhålls betydelsen av att LCC beaktas i större omfattning än vad, som hittills varit fallet. Att nedbringa livscykelkostnaderna för statliga infrastrukturobjekt är ett självändamål, som dock hittills mer varit "läpparnas bekännelse" än realitet. Projektet ger förutsättningar att reducera samhällets totala kostnader för infrastrukturen. Det har tidigare genomförts studier inom LCC i vägsammanhang men inga resultat har dock formaliserats. För att undersöka LCC-aspekterna på de olika nivåerna kommer tre huvudstudier att genomföras: En studie med utgångspunkt från systemnivåer, en med fokus på uppföljning av vägprojekt och en om implementering. Systemstudien omfattar fallstudier på tre definierade systemnivåer (transportsystem, projektoch komponent) för att studera hur LCC -analyser kan genomföras inom dessa systemnivåer och överföras mellan nivåerna. En fallstudie bör även genomföras på ett större projekt för att studera hur LCC behandlas i Private Public Partnering-projekt (PPP). Frågor, som avses behandlas, är val mellan objekt, teknik/utförandeval inom projekt, komponentval (t.ex. beläggning) och stora projekt (PPP).Abstract: The continuation of the project will study more efficient measures and means to utilize existing infrastructure systems as well as developed knowledge on when improved measures should be chosen with consideration of lowest acceptable standard for various elements in the design. The project will further elaborate on effiency and quality in the design process out of an interdisciplinary aspect, control of planning and design of infrastructure projects (strategic planning an choice of measures), management in order to achieve expected quality in an efficent way and monitoring of important results and consequenses.
Item type: