National Transport Library Research Database

Linjetågsystem för småskalig kombitrafik – Förstudie och demonstrationsprojekt

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-07-01 -- 2010-12-31 ; 840000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 A 2008:76607
Subject(s): Online resources: Abstract: Linjetågsystem med många små terminaler skulle kunna vidga marknaden för kombitrafiken på ett radikalt sätt och komplettera det nuvarande ändpunktsystemet med få stora terminaler. En förutsättning är att man avgränsar systemet till växelflak och containers av max 10,7 m längd och vikten 25 ton. Då kan man använda vanliga industrigaffeltruckar och terminalerna kan göras enkla och billiga. Bäst är om terminalerna ligger i sidotågväg så att tåget kan lasta och lossa under ett uppehåll på 15-30 minuter. Samtidigt skulle detta möjliggöra att det nuvarande kombisystemet – som kan hantera alla typer av lastbärare, alltså även 40 fots-containers och trailers, tungkombisystemet, kan koncentreras till ett färre antal större terminaler, vilket skulle förbättra lönsamheten. Detta projekt syftar till att undersöka förutsättningarna för att starta ett demonstrationsprojekt med ett Lättkombisystem i Sverige (eller mellan Sverige och annat land) och att därefter genomföra och utvärdera demonstrationsprojektet. Projektet innefattar marknadsanalys integrerad med andra SiR-C-projekt och ekonomiska kalkyler med KTH och Tfk kostandsmodeller samt kontakter med presumtiva kunder och operatörer. Under 2008 begärs ett planeringsanslag. Ett intressant fall som diskuterats i Tfk-projketet "Dagtrans" är distribution av livsmedel i Sverige. Det finns ett stort intresse från detaljhandeln att använda mer kombitrafik och att försöka samordna transporterna och konsolidera dem till bärkraftiga tågsystem. Detta är en bredare ansats att mer generellt undersöka potntialen för nya småskaliga intermodala transportlösningar. En del i ett sådant sytem kan vara livsmedelstransporter men det finns också många andra varor som utgör en potential. Avsikten är att göra en noggrann analys av aktuella flöden, lämpliga treminaler, tekniska lösningar och transportsystemet som helhet. En hypotes är att det kan vara någon form av lättkombisystem men det kan också vara någon anna typ av intermodalt system. I själva demonstrationsfasen 2009-2010 förutsätts att särskilda bidrag erhålls från näringsdepartementet t.ex. enligt någon form av stöd till nya kombitransporter som diskuterats av godstransportdelegationen. Under demonstrationsprojektet utvärderas projektet av forskare från Sir-C där de mätmetoder som utvecklats i SiR-C kan användas. I projektet kan också nya typer av lastbärare och lyftutrustning testas enligt projekteten ”Höglast” och ”Forklock” om det visar sig lämpligt. Projektet syftar således på att i verkligheten testa många av de idéer som växt fram hos de olika medlemmarna i Sir-C.
Item type: