National Transport Library Research Database

Metoder för kapacitetsanalys (Methods for highway capacity analysis)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-04-01 -- 2012-06-30 ; 7800000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2008:95742
Subject(s): Abstract: 1. Bakgrund Goda kunskaper och hjälpmedel för kapacitetsanalys erfordras i all stadier av planering, dimensionering, utformning och styrning av vägtrafikanläggningar. Sedan utgivning av rapporten Kapacitet, kölängd, fördröjning i vägtrafikanläggningar (TV131 1978) har ingen uppdatering dokumenterats trots stora projektinsatser med medverkan av KTH, VTI m fl (t ex projekten Traffic performance for major arterials (TPMA) och Effektmodeller för vägtrafikanläggningar (EMV). Datorprogrammet CAPCAL med analytiska modeller baserade på TV131 har successivt moderniserats, men täcker inte behovet i storstadsnära miljöer där trafikanläggningars influensområde påverkar varandra. Vidare saknas samlad kunskap om användningen av simulering som ett hjälpmedel för kapacitetsanalys i projekteringsprocessen samtidigt som nya simuleringsmodeller som tex Dynameq behöver utvärderas för detta ändamål. 2. Syfte Syftet är att vidareutveckla metoder och verktyg för kapacitetsanalys, utformning och bestämning av trafikeffekter för olika typer vägar, korsningar och trafikplatser. Resultaten dokumenteras på ett lättillgängligt sätt för yrkesverksamma och studerande i en svensk kapacitetsmanual strukturerad mht anläggningstyp med uppdelning i metoder för översiktlig och detaljerad analys med tillhörande datorverktyg, beskrivning av indatabehov och metoder för datainsamling. 3. Projektaktiviteter - etappindelning Etapp A: Inventering Genomgång av internationellt kunskapsläge/dataunderlag Etapp B: Övergripande analys - Tillgång till och brister i erforderligt dataunderlag - Avgränsning av metodutvecklingens omfattning - Förutsättningar för utveckling av handbok och verktyg Etapp C: Metodutveckling för systemanalys av närliggande trafikanläggningar - Beskrivning av olika typer av interaktioner och trafikantbeteenden - Utveckling av analytiska modeller - Val av typfall för empirisk analys – kalibrering validering av modellerna - Utveckling av datamodell – dokumentation & manual Etapp D: Användning av simulering som verktyg för kapacitetsanalys - Beskrivning & analys av olika typer av simuleringsmodeller/tillämpningsområden - Val tillämpningsfall och modeller för utvärdering - Behov av indata - beskrivning av erforderliga utdata - Analys, test och kalibrering av valda modeller (tex Dynameq) - Utvärdering av resultat – dokumentation (se etapp E) Etapp E: Utveckling av handbok för kapacitetsanalyser - Val av struktur för översiktlig och detaljerad metodik. - Metoder för val av anläggningstyp – LCC analyser – koppling till EVA och trafiksäkerhet m fl effektsamband. - Översikt av analysmetoder & teori för olika typer av trafikanläggningar (väglänkar, plankorsningar, trafikplatser) - Metodik för analys för länkar och plankorsningar: Översiktlig analys, detaljerad analys - Metodik för trafikplatser (baserad på Etapp C) - Användning av simulering (baserad på Etapp D) 4 Effekter Projektet i kombination med efterföljande utbildningsinsatser leder till en höjning av kunskapsnivån för kapacitetsanalys i samband med planering, projektering och drift av trafikanläggningar. Projektet ger därigenom ”Mer väg för pengarna” genom A) Metodik för översiktlig val av typ av trafikanläggning (LCC mht tillgänglighet, trafiksäkerhet, miljö) och B) Metoder och verktyg för detaljerad analys av olika utformningsalternativ.Abstract: 1. Background Good knowledge and tools for capacity analysis are essential in all stages of planning, design, design and management of road facilities. Since the publication of the capacity analysis handbook TV131 (1978) no update has been documented despite large project efforts, e.g. within the projects Traffic performance for major roads (TPMA) and Impact models for road facilities (EMV). The computer Program CAPCAL with analytical models based on TV131 has been gradually modernized, but does not cover the needs in complex urban traffic environments. Furthermore there is a lack of guidelines regarding the use of simulation as a tool for capacity analysis in the design process. New simulations tools has been developed and needs to be evaluated. 2. Purpose The aim of this project is to develop methods and tools for capacity analysis, design and impact evaluation for different types of road links, intersections and traffic interchanges. The results will be documented in an accessible way for professionals and students in a Swedish Capacity Manual structured based on traffic facility and level of analysis (planning or detailed design). Related computer tools and guidelines for input data needs and methods of data collection will also be produced. 3. Project activities - Stage division Stage A: Inventory Review of international knowledge - available data Stage B: Comprehensive analysis - Access to and gaps in the required data base - Delimitation of the scope regarding types of facilities - Requirements for development of the manual and tools Stage C: Methods for analysis of complex interchanges - Traffic interactions and driver behaviour - Development of analytical models - Choice of case studies - calibration & validation of models - Development of analytical data tools Stage D: The use of simulation tools for capacity analysis - Review of simulation models / areas of application - Selection of case studies and models for evaluation - Input data needs - required output parameters - Analysis, testing and calibration of selected models - Evaluation of performance - documentation (see step E) Stage E: Development of the manual for capacity analysis - Structure for planning and detailed design chapters - Methods for the selection of type of traffic facility - LCC analysis - linked to EVA including road safety and emission impacts. - Overview of analytical methods and the theory of different types of traffic facilities (road links, at-grade intersections, traffic interchanges) - Methodology for analysis of links and at-grade intersections: Planning level analysis, Detailed level analysis - Methodology for analysis of complex interchanges (Stage C) - Guidelines for use of simulation in the capacity analysis and design process (Stage D) Stage F: Implementation through seminars, workshops and courses.
Item type: