National Transport Library Research Database

Metodik för att värdera jordmaterial i blivande väglinje utifrån funktionella egenskaper (Methodology for estimation of mechanical properties of subgrades)

  • Erlingson, Sigurdur
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-01-01 -- 2011-12-31 ; 2090000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2009:22546
Subject(s): Abstract: Projektet går ut på att bestämma materialegenskaper hos jordmaterial i en blivande väglinje utifrån funktionella egenskaper. Projektet bygger på att använda 1) SASW metoden för att bestämma på ett enkelt sätt skjuvstyvhetprofil för terrassmaterialets översta 10 - 15 m. För att koppla den uppmätta styvheten till tillståndsutveckling planeras even 2) att göra lab. försök (dynamisk treaxförsök) för att bestämma vanliga terrassmaterials permanenta deformationsegenskaper under pulserande belastning. Med kalibrering kan metoden ge ett bra underlag för bedömning av olika väguppbyggnadsalternativ.Abstract: The project aims to estimate functional material properties for existing material along a planned road. The project will utilizes the 1) SASW method for estimating the shear stiffness profile for depth down to 10 – 15 m. For connecting the shear stiffness profile to permanent deformation properties 2) a series of dynamic triaxial lab experiments are planned of widespread subgrade materials in Sweden. With calibration it is hoped that the SAWS method in combination with dynamic tri-axial estimations gives a good overview of the functional requirements of subgrade materials.
Item type: