National Transport Library Research Database

Miljöplogen (The high speed snow plow)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2007-05-01 -- 2009-12-31 ; 2912000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2007:11691
Subject(s): Abstract: Fram till 70-talet var alla plogar försedda med stålskär som var fast monterade i plogens nedre kant. Skärvinkeln var ca 50° mot vägbanan. Som redskapsbärare användes mindre lastbilar och traktorer. Röjningshastigheten var relativt låg. På 70-talet förändrades bilden, kemisk halkbekämpning infördes och större redskapsbärare nyttjades. Plogar med delade och fjäderbelastade vertikalt orienterade skär utvecklades. Dessa plogtyper marknadsförs och användes än i dag. Problemet med dessa plogar är bland annat att röjningseffekten försämras radikalt vid röjning i hastigheter över 35 km/tim. Ovanstående utveckling gäller förplogar. Beträffande sidoplogar har ingen nämnvärd utveckling skett på 50 år, frånsett att plogarna blivit längre. Sedan 6 år tillbaka har utveckling pågått med en ny typ av skärhållare som radikalt förbättrar snöplogars egenskaper. Skärhållarna är tillverkade av polyuretangummi med ingjutna stållinjaler för infästning i plogbalken och för fastsättning av plogskäret. Skärhållaren tillverkas i två varianter, dels en variant med vertikalt ställt skär avsedd för gatumiljö och dels en variant med skärvinkel 55 ° avsedd för högre röjningshastighet. Skärhållarna har lika gränssnitt, vilket gör att en plogs egenskaper kan förändras beroende på vilken skärhållare som monterats. Med 55° skärvinkel kan röjning ske med oförändrad kvalitet upp till 70 km/tim.
Item type: