National Transport Library Research Database

MINT - Modell- och beslutsstödssystem för utvärdering av intermodala terminalnätverk (Model and decision support system for evaluation of Intermodal terminal networks)

  • Bärthel, Fredrik
  • TFK - Institutet för transportforskning, Ideell förening, 802015-4236
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-04-01 -- 2010-04-01 ; 1845000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 A 2008:76590
  • Trafikverket 2010/22690
Subject(s): Online resources: Abstract: Det föreslagna projektet är ett gemensamt strategiskt och taktiskt transnationellt forskningsprojekt tillsammans med deltagare från Österrike, Schweiz och Norge. Det generella syftet är att undersöka och utveckla nya eller förbättrade modeller eller metoder för utvärdering av intermodala terminaler och terminalnätverk. Resultatet av projektet är en uppsättning av kompatibla modeller och metoder för att undersöka, utvärdera samt genomföra cost-benefit analyser för terminalnätverk eller enstaka terminaler. Uppsättningen modeller och metoder syftar till att fungera som ett expert- och beslutsstödssystem och därigenom kunna användas för att integrera beslut mellan olika aktörer och intressenter i transportsystemet. Fyra intermodala ämnen utgör grunden för forskningen och utvecklingen av modeller och metoder i projektet: - Det första syftet är utveckling modeller och beslutsstödssystem för inlandterminaler som stöder inland – hamn integrationen. - Det andra ämnet syftar till att öka kunskapen om linjenätverk och linjeterminaler i kombination med existerande och innovativa intermodala transportsystem. - Det tredje syftet är att utveckla modeller och metodik för design och utvärdering av intermodala terminaler, vilket bl.a. omfattar utveckling av simuleringsmodeller för terminaler. - Det fjärde syftet är att undersöka och föreslå nya metoder och modeller för att inkorporera terminalfunktionen i de samhällsekonomiska modeller och metoder som utnyttjas inom trafikverken. Genom att utnyttja den föreslagna uppsättningen modeller och metoder kan myndigheter och företag ta väl underbyggda beslut relaterade till investeringar i infrastruktur, intermodala terminaler och intermodal transportervice ur ett systemperspektiv och inte enbart kalkylera eller utvärdera effekterna relaterade till en enstaka terminal eller terminalteknologi utan även utvärdera kostnader och nyttor på hela transportsystemet för en region, land eller företag som trafikerar ett nätverk.Abstract: The proposed project is a joint strategic and tactic trans-national project researching a new and improved model and decision support system for evaluation of intermodal terminal networks – MINT. The result will be a model and decision support system of compatible and integrated models and methods to investigate, evaluate and analyse costs and benefits for terminal networks as well as single terminals. The system is based on a number of models on different system levels and by combining these models some of their individual weaknesses are overcome. Together they form an excellent basis for improved system or terminal network design, investigation and evaluation. To integrate the models an information exchange structure will be developed. Finally an additional deepening network analysis complements the models system - to integrate other non-modelling aspects in the analysis. This model and decision support system, will be the result of the MINT project, and can be used to answer the following questions: 1. Determine the potential of the intermodal transport on a national basis 2. Determine the modal split between unimodal road, rail and intermodal transport 3. Determine effects of different implementation/operation/layout strategies for intermodal terminals and terminal systems. 4. Analyse different location strategies in an intermodal transport system, e.g. determine effects related to the density of an intermodal terminal network from a network system as well as from a regional perspective. 5. Determining the effects of implementing innovative intermodal operational philosophies, i.e. line networks, hub-and-spoke networks 6. Analyse different system designs in terms of business economical and socio-economic costs. 7. Analyse different implementation strategies for intermodal transport systems and/or terminal networks. Five intermodal issues will form the foundation for the research and development of models and methods in this project. - The major aim is to develop a framework, as decision support, for evaluation of intermodal terminal networks. - The second aim is to adapt the framework on complex intermodal networks, i.e. line terminal networks. - The third aim is to put attention on the line terminal networks and line terminals. - The fourth aim is to develop applicable standardised performance measurement indicators and measures to ensure correct decision making. - The fifth aim is to suggest new measures or indicators to include the terminal function in the national economical evaluation methodology of intermodal terminal networks. Using the new system of models and methods proposed in the proposal, authorities and private enterprises would facilitate well-founded decisions related to investments in intermodal transport infrastructure, intermodal terminals and transport services, not only to calculate and evaluate single terminals or single terminal technologies (micro), but also evaluate the benefits or impact on the transport system (e.g. modal split) for a country, region or company operating a network (macro).
Item type: