Abstract: ICT antas kunna förbättra lastbilstransporters effektivitet, reducera miljöbelastning och öka säkerheten (minska olyckor och risker med farligt gods). Dock har genomslagskraften av ICT varit begränsad. Flera orsaker kan finnas, bland annat dålig kunskap om möjligheter, misstro mot tekniken, avsaknad av standarder med mera. Utveckling av fleet-management-verktyg, positioneringssystem och telematikplattformar i fordon och koncept som intelligent gods är möjliggörare. Vidare finns myndighetsrelaterade applikationer som vägavgiftssystem för tunga fordon (kilometerskatt) under utvecklande som möjliggörare. Projektet "Arena" arbetar med ett svenskt vägavgiftssystem för tunga fordon som skall vara kompatibelt med andra europeiska system. Ett sådant system kan utgöra grunden för smartare och bättre ICT stöd, främst genom dess telematik och positioneringsmöjlighet. Ett behov finns att undersöka om/hur obligatoriskt avgiftssystem kan integreras med andra applikationer och t.ex. åskådliggöra detta på World Congress on Intelligent Transport Systems – 2009 (VK2009) mha av en demonstrator. Vilken teknik (hårdvara och mjukvara) finns och behöver utvecklas? Hur ser det tekniska konceptet ut?
Proj "Mobil-IT för gods på väg" bygger på projekten: Mobila nätverk i logistikkedjor, Mobile pipelines, Integrerad produktions- och transportplanering, med mera och samverkan bör ske med Arena-projektet, Test Site Sweden, ITS-lösningar som stöd för hantering av tung trafik med tonvikt på trafik till och från hamnar och andra omlastningsställen samt relevanta EU-stödda projekt som Freightwise. Projektet syftar till att studera hur myndighetsrelaterade applikationer, framför allt en km-skatt applikation, kan integreras med tilläggsapplikationer kopplade till tunga transporter. Samt utveckla prototyp för detta ändamål som kan demonstreras på World Congress on Intelligent Transport Systems – 2009. Ett intressant område för projektet är säkra transporter med avseende på farligt gods men även effektiva transporter betraktas som ett lovande område.
Metoden som kommer användas är att gå igenom relevant ICT (inklusive ett troligt svenskt vägavgiftssystem för tunga fordon), behovsbilden för godstransport på väg samt ge förslag på konceptmässiga lösningar för att uppnå effektivitet, miljömål och säkra transporter. Ytterligare lämpliga aktörer kan komma att knytas till projektet. Andra projekt, litteratur, intervjuer, kommer att ligga till grund för utveckling av koncept och analyser. Projektet kommer sedan att utveckla en prototyp för att illustrera och validera ett koncept.
Resultatet av projektet förväntas bli konceptförslag på hur ICT kopplad till sådant system som vägavgiftssystem kan höja effektivitet, reducera miljöbelastning och/eller öka säkerheten i godstransporter med lastbil. Vidare skall projektet producera en prototyp som skall kunna demonstreras på VK2009. Möjligheter till deltagande i FP7- ansökningar kommer också bevakas.Abstract: Unfortunately, the impact of ICT in road transport has been limited. There are a number of potential reasons for this: lack of knowledge, no trust in the technology, missing standards, etc. The development of tools and technologies, such as, fleet management, GNSS, in-vehicle telematics platforms and concepts of the type “intelligent freight” are developments which can change the situation to promote the use of ICT. Further, there are applications based on the interest of public authorities, such as road user charging systems for Heavy Goods Vehicles (HGVs) under development which may support the development. The project “Arena” aims at developing a road user charging system for Heavy Goods Vehicles (HGVs) in Sweden. Such a system may constitute the basis for better ICT support, mainly through its telematics and ability to provide vehicle positions. There is a need to investigate if and how this road user charging system for Heavy Goods Vehicles can be integrated with other applications, and to illustrate this, for instance, at the World Congress on Intelligent Transport Systems – 2009 (VK2009). What technology (hard and software) is available and what needs to be developed? What does the technological concept look like?
This project, “ICT for cargo on the road” is based on the projects: ”Mobila nätverk i logistikkedjor, “Mobile pipelines”, “Integrated production and transport planning”, Cooperation will take place with the projects: “Arena”, “Test Site Sweden”, “ITS-lösningar som stöd för hantering av tung trafik med tonvikt på trafik till och från hamnar och andra omlastningsställen” and relevant EC-financed projects such as Freightwise. The project aims at studying how “public” applications, such as road user charging system for Heavy Goods Vehicles can be integrated with other applications for HGV’s and to develop a prototype to be displayed at the World Congress on Intelligent Transport Systems – 2009. An interesting area is safe transports for dangerous goods and another is to show how relevant ICT can increase efficiency of transports. An expected result of the project is a conceptual solution on how ICT connected to systems like road user charging systems can increase efficiency, reduce environmental impact, and/or increase safety for cargo transport on road.
The project is funded by the Swedish Road Administration