National Transport Library Research Database

Modell för miljögeoteknisk bedömning av väg- och järnvägsbyggnadsmaterial, - Aktivt materialval, implementering och finjustering

  • Knutsson, Sven
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2004-01-10 -- 2010-06-30 ; 595000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2003:27732
Subject(s): Abstract: I projekt MGB har en modell presenterats för miljögeoteknisk bedömning av emissioner från väg-och järnvägsbyggnadsmaterial och framför allt de lösningar där materialen nyttjas. Bedömningen, som är platsspecifik till sin karaktär, leder till en klassificering i gröna, gula eller röda lösningar. Modellen möjliggör enhetliga bedömningar av olika material i en konstruktionslösning men har idag karaktären av ett expertsystem och kommer att kräva nya rutiner, speciellt avseende insamling av underlagsdata och användning i tidiga skeden, för att säkerställa miljömässiga materialval och lösningar. Det projekt som föreslås här syftar till att tillämpa och finjustera modellen, dvs FÖRÄDLA modellen, göra den mindre expertberoende och mer användarvänlig samt inte minst IMPLEMENTERA modellen hos Vägverket. Det sista en process av pedagogisk karaktär som föreslås ske i nära samverkan med Vägverkets framtida användare av modellen. Arbetet består huvudsakligen av att komplettera det föreslagna filtret och genomföra fallstudier på redan utförda objekt i fält. Detta genomförs i nära samverkan med avnämaren (VV Teknikavdelningar) och med myndigheter. I vissa fall kommer konstruktioner, och där ingående material, att klassificeras som gula eller röda lösningar. Dvs vara förknippade med emissioner som kan förväntas påverka omgivningen. För att göra materialval i dessa fall behövs kompletterande argument med avseende på miljöpåverkan i en vid mening. Sådana argument kan vara naturresurshushållning, transportavstånd, energi mm och inte minst ekonomi. Dessa används idag i samband med materialval inom husbyggnad. I projektet föreslås relevanta kriterier för dessa andra argument utöver det som avser emissioner. Under arbetets samordnas också KUNSKAPSUTBYTE riktade mot avnämare (Vägverket) och myndigheter. Detta utbyte kan också ske mot materialägare och utförare (konsulter, entreprenörer). Projektet avslutas med att ett underlag för en HANDBOK arbetas fram. Handboken ges formen av en metodbeskrivning som ska kunna användas av olika aktörer i allmänhet men av Vägverket i synnerhet.
Item type: